Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om en Stieglitz och "olycksfall i arbetet"

Publicerad 2015-01-08 08:43:00 i Propulärkultur,



Det här är en berättelse som jag egentligen gärna hade sluppit att skriva, men jag känner ändå att jag måste...

Ovanstående bild är tagen på våren 2000, i taket i förådsbyggnaden som inhyser Arlandasamlingarna (vid denna tid drevs verksamheten under namnet Arlanda Aerospace Expo) hänger Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BWX. Flygplanet tillverkades i Prag 1940 av Českomoravská Kolben-Daněk (ČKD) och ingick i en order om tolv stycken till svenska flygvapnet. Typen kallades i Flygvapnet för Sk 12 och totalt kom 85 stycken att anskaffas. Under det tidiga 50-talet kom de återstående Sk 12:orna säljas/fördelas ut bland svenska flygklubbar via paraplyorganisationen Kungliga Svenska Aeroklubbens (KSAK) försorg.


På den övre bilden är SE-BWX fotograferad på Jönköpings gamla flygfält under 50-talet. Färgsättningen är "ärvd" från tiden i Flygvapnet; pansargrå kropp och lysröda vingar samt stabilisator. Nedan är samma Stieglitz fotograferad av Yngve Norrvi på Ålleberg 1957. Bilden kommer ur Svensk Flyghistorisk Förenings Bildarkiv.

 
Följande är saxat från Arlanda Flygsamlingars website:

SE-BWX utförde 13-års tjänst i Flygvapnet, som skol- och sambandsflygplan på F5 i Ljungbyhed, utan några större haverier. Flygplanet såldes 1953, till Jönköpings Flygklubb, som i drygt fem år utnyttjade planet för bland annat bogsering av segelflygplan m.m. Därefter såldes planet till KSAK i Stockholm för placering vid Ållebergs Segelflygskola utanför Falköping.

När luftfartsbeviset utgick gjordes ingen förnyad tillståndsprövning, utan flygplanet donerades till Arlanda Luftfartssamlingar 1965.

Maskinen, som under 1980-talet renoverades av Arlandagruppen, är nu i bra skick. Efter museets nedläggning är SE-BWX utlånat till Ållebergs Segelflygmuseum.

Med muséet avses Arlanda Aerospace Expo som hastigt - och rätt olustigt - lades ner hösten 2001. Därefter kom en period då det var "lite stökigt", en del materiel hämtades tillbaka av olika ägare. En hel del av dessa föremål har dock hittat tillbaka till Arlanda och samlingarna har hållits skapligt intakta samt åter gjorts tillgängliga för publik av Arlanda Flygmuseums Vänner.

I den ovan nämnda lite stökiga period lånades därför SE-BWX ut till Segelflygmuseum på Ålleberg (Det finns motstridiga uppgifter, en annan säger nämligen att flygplanet hämtades på Arlanda så sent som år 2004 och då var den "stökiga perioden" över.). I ett inlägg i januari 2013 frågade jag om status för flygplanet och en annonym kommentar dök upp och sa att "BWX fanns hos Ljungbyheds FK 2010/11 under restaurering".

Om jag förstått saken rätt var meningen att runt SE-BWX starta en skånsk variant av det som i vardagligt tal kallas "Mothliga Sällskapet", den sammanslutning som tar hand om KSAK:s bägge Tiger Moth, SE-ADF och SE-ALM. Idén förstår jag vid första anblicken var rätt tilltalande.

Men om man ska återinföra ett gammalt flygplan på civilregistret ska kedjan av ägare redovisas och var styrkt, inte minst för tiden då det inte var registrerat. Så vem äger egentligen SE-BWX? Är det KSAK eller tillhör Stieglitzen en viss museisamling? Hade KSAK donerat eller deponerat? Finns det ett överlåtelsedokument? Problemet är - gissar jag - att ett sånt inte har hittats och det vore inte speciellt förvånande om ett dylikt inte ens har funnits. Varför? Jo, när KSAK överlät den då nedmonterade maskinen var det nämligen inte med tanke på att den skulle flyga igen. Entusiasterna vid Arlandasamlingarna gjorde också på 70-talet i ordning SE-BWX till ett perfekt museiföremål - den såg ut precis som sista dagen den flög! Ett arbete som kanske inte hade varit nödvändigt om man vetat att KSAK en dag skulle ta tillbaka sin (?) Stieglitz. Peter Liander, på den tiden aktiv i Arlandagruppen, tog denna bild sensommaren 1977 på den då nyligen iordningställda SE-BWX.

 
Åter till nutiden, nästan i alla fall - cirka 2011: Det blev det väl inte direkt bättre av att de som skulle göra restaureringsarbetet i Ljungbyhed inte längre drog jämt. Jobbet påbörjades, stannade lika snabbt upp och SE-BWX ställdes i skamvrån i en hangar (se bilden längst ner). Och där har den alltså stått nu i cirka 3-4 år. Så vad händer? Jo, nu avser KSAK tydligen sälja flygplanet, men med vissa förbehåll. Som maskinen står nu far den med tiden illa, så något måste ju ske...och det kanske rätt omgående...

Vad ska man säga om denna sorgliga historia? Tja, att den ena armen verkar inte veta vad den andra sysslar med, KSAK - det här är tämligen huvudlöst agerat. Varför hämtades SE-BWX från Ålleberg? Hur hade detta tilltag egentligen sanktionerats? Och handen på hjärtat; hade man verkligen gjort den research som man borde?
 
Ponera att transporten till Ålleberg istället - när den nu skedde? - hade gått till Ljungbyhed direkt: Hade man på Arlanda då släppt iväg flygplanet? Tanken var väl snarare att Stieglitzen skulle så småningom skulle återkomma till Arlandasamlingarna. Förresten, var SE-BWX någonsin utställd på Segelflygmuseum?


Att en Stieglitz hör hemma i de nationella luftfartssamlingarna - läs Arlandasamlingarna - anser jag står utom all tvivel. Så hur gör vi nu? Och på vem faller ansvaret "att återställa"? Ja, det finns en annan Stieglitz i Västsverige som är till salu - byten har ju genomförts tidigare vid Arlandasamlingarna...

Slutligen, man undrar hur det går med frågan om K-märkning av gamla flygplan. Är det någon som driver frågan?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2015-01-08 11:43:23

Tydligen finns det många klåfingriga kockar i den soppan...

/M

Postat av: ManiYak

Publicerad 2015-01-08 12:03:30

Blir man förvånad?

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-08 15:57:21

Beklämmande! KSAK ska ju vara med och hand om kulturarvet, inte agera så här.....

Postat av: Michael

Publicerad 2015-01-08 22:55:37

Vad tror du de kommer sätta för pris?

Postat av: Kenneth

Publicerad 2015-01-15 10:46:32

Fanns en sk12 i Ljusdal också som försvann för nåt år sedan?

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-15 11:32:37

Den Sk 12 som fanns i Ljusdal gissar jag var SE-BXI, som nu är under restaurering på annan ort i landet.

Postat av: Anders

Publicerad 2015-04-06 21:27:09

SE-BWX var aldrig in i segelflygmuseet. Den stod efter en vägg i träverkstaden på ålleberg.

Postat av: F

Publicerad 2015-04-06 22:12:01

Intressant påpekande, Anders. M a o så skulle antagligen aldrig SE-BWX till museet egentligen, det fanns en annan plan i bakgrunden...?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela