En rysk indian
Ovanstående bild tog jag på Bromma den 21 mars 2000. Vi ser Piper PA-23-250 Aztec med den svenska registreringen SE-KRL stående på saliga Norra parkeringen.
Då bloggisten har en illa dold svaghet för Avgas-dinosaurier - eller vad man ska kalla dem i dag? - så steg pulsen ett par snäpp när den nedanstående bilden anlände i förra veckan. Den togs i Friedrichshafen den 15 april i år av Nils Kornstrand och visar faktiskt den andra sidan av samma mynt, eller med andra ord samma flygplanindivid.
Denna Aztec E är tillverkad 1973 och registrerades från början i USA som N40457. Ganska omgående exporterades maskinen till Danmark där den inregistrerades som OY-DZZ den 17 oktober 1973. Ägare var North Flying A/S i Thisted. Efter försäljning till Mittflyg HB i Östersund infördes flygplanet på svenskt register som SE-KRL den 12 oktober 1990.
Efter nära tio år i Östersund kom SE-KRL flytta söderut. En vecka efter det jag tog ovanstående bild, närmare bestämt den sista mars 2000, noterades Awopa AB i Sundbyberg som ny ägare. Bakom detta bolag stod Christer Andskär och förutom SE-KRL ägde Awopa även en Vampire, SE-DXS, och en Piper PA-28-180 Cherokee G, SE-GAL - den sistnämnda ligger för övrigt fortfarande kvar i bolaget. En syssla för SE-KRL och SE-GAL var att agera följeflygplan i Team Vampire Swedens verksamhet. När det var flygdag någonstans, och Vampire SE-DXS var engagerad, flög supporten ofta i SE-KRL.
Det här med att transportera supportpersonal med Piper Aztec har ju på senare år även anammats av en annan operatör av "fast jets" i Sverige...