Saab SK 35C SE-DXP - 1
Denna Draken finns sedan rätt många år hos Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF) på Såtenäs. Med bakgrund att flygningarna i militär regi med Lansen och Draken sedan förra året ligger nere är detta i högsta grad en välkommen nyhet. Man kan förmoda att siktet är inställt på grand premier inför publik vid F 17:s flygdag den 1 juni.
Man kommer säkerligen ha nytta i arbetet att "civilisera" denna Draken genom de erfarenheter man fick när SwAFHF genomförde samma process med en Viggen - se till exempel detta inlägget.
Föreslagen registrering är SE-DXP: Sierra Echo Delta X-ray Papa. Att SE står för Sverige tror jag de flesta av oss vet vid det här laget. Delta/David indikerar jetflygplan och X-ray/Xerxes att det är frågan om ett experimental-klassat flygplan. Papa/Petter har tidigare använts av Flygvapnets Veteranflyg som radioanrop, lägg sedan till det faktum att P innan var anrop för F 16, flottiljen som opererade alla SK 35C 1962 till -84/85 - ja, känns det inte passande på just denna dubbelDelta..?
I mitten av 80-talet flyttade TIS 35 (Typinflygningsskede flygplan 35, det vill säga inflygningsskolan för Draken) till F 10 i Ängelholm. Om detta bloggades det rätt nyligen. Den sista kursen tror jag gjordes med österrikare och efter det gick de kvarvarande SK 35C olika öden till mötes. Just 35810 kom att deponeras av Flygvapenmuseum vid dåvarande Eskilstuna flygmuseum och ankom på egna vingar till Kjula i slutet av augusti 1997 (flugen av Stefan Martinsson med flygtekniker Christer Blondin i baksits). Tills dags dato är det senaste gången som flygplanet var i luften. Denna rätt taskiga bild tog jag i stora hangaren på Kjula den 4 april 1999...
Totalt fanns 26 stycken av den tvåsitsiga varianten, SK 35C; 25 av dessa seriemaskiner och en prototyp. Alla konverterades vid CVV från ensitsiga J 35A med kort bakkropp och det var 35019 (godkänd 60.08.22) som blev 35810 (godkänd 62.10.17). "Adam kort"-framkropparna lär sedan ha återanvänts i Drakenproduktionen vid Saab. 35810 bar igenom sin karriär koderna 810 och 79 vid F 16 i Uppsala samt 87 vid F 10 i Ängelholm.
35019, sedermera 35810, ses i nedan klassiska bild som nummer två i raden. Enter SE-DXP...