Vattenbombare - 1

Nicolai Musante Larsen hann med att knäppa ovanstående bild på de bägge italienska CL-415 på Kastrup nu i morse. Se det föregående blogginlägget för mer info. Flygplanen startade klockan 8.44 och befinner sig alltså i skrivande stund i luften på väg till Västerås/Hässlö (ETA klockan 10.20).
Här är fler fina bilder som Nicolai tog i morse.
Följande sjöar och vatten har nu spärrats för båtrafik i syfte att användas för vattenskopning (alltså upplockning av vatten av CL-415):
Hela Granfjärden i Mälaren
Åmänningen
Hörendesjön
Virsbosjön
Snyten
Fläcksjön
Långsjön
Följande bilder togs på Hässlö igår kväll av Krister Karlsmoen när de franska flygplanen anlände.
Först ut alltså "insatsledarflygplanet", en Beech B200 Super King Air, F-ZBFK.

De bägge CL-415, F-ZBFS och F-ZBFV, som landade cirka en timme efter Beechen.

Se här när superreportern från Aftonblaskan intervjuar en av de italienska piloterna som flyger det som tidningen kallar Superflygplanen. Svårt att inte dra på smilbanden.
Uppdaterat 17.30
Från TT:
Försvarets luftsamordnare, bekräftar att flygplanen är uppe i luften och att de fyra vattenbombningsplanen har hämtat upp vatten i Mälaren. Däremot så är de inte redo att vattenbomba branden ännu. De har hämtat upp vatten för att kunna genomföra en bombning senare.
18.30 - det ser ut som insatsen med vattenbombning till slut/äntligen har inletts. Alla fyra CL-415 är i luften. Flygplanen hade antagligen kunnat påbörja insatsen 1-2 timmar tidigare om det inte hade varit att man glömt plocka ut brandmän från berörda områden...
21.00 - flygplanen återgår till Hässlö och parkerar för natten. Avsikten är att vara i luften igen klockan halvsju i morgon. Samtidigt fortsätter helikoptrar att vattenbomba ett tag till.
Nedanstående bild tog Pelle Lindkvist i Marseille den 19 juni i år. Det var en CL-415 ur Sécurité Civile som övade skopning och fällning av vatten. Nu är det inte övning längre...
Hela Granfjärden i Mälaren
Åmänningen
Hörendesjön
Virsbosjön
Snyten
Fläcksjön
Långsjön
Följande bilder togs på Hässlö igår kväll av Krister Karlsmoen när de franska flygplanen anlände.

Först ut alltså "insatsledarflygplanet", en Beech B200 Super King Air, F-ZBFK.

De bägge CL-415, F-ZBFS och F-ZBFV, som landade cirka en timme efter Beechen.

Se här när superreportern från Aftonblaskan intervjuar en av de italienska piloterna som flyger det som tidningen kallar Superflygplanen. Svårt att inte dra på smilbanden.
Uppdaterat 17.30
Från TT:
Försvarets luftsamordnare, bekräftar att flygplanen är uppe i luften och att de fyra vattenbombningsplanen har hämtat upp vatten i Mälaren. Däremot så är de inte redo att vattenbomba branden ännu. De har hämtat upp vatten för att kunna genomföra en bombning senare.
18.30 - det ser ut som insatsen med vattenbombning till slut/äntligen har inletts. Alla fyra CL-415 är i luften. Flygplanen hade antagligen kunnat påbörja insatsen 1-2 timmar tidigare om det inte hade varit att man glömt plocka ut brandmän från berörda områden...
21.00 - flygplanen återgår till Hässlö och parkerar för natten. Avsikten är att vara i luften igen klockan halvsju i morgon. Samtidigt fortsätter helikoptrar att vattenbomba ett tag till.
Nedanstående bild tog Pelle Lindkvist i Marseille den 19 juni i år. Det var en CL-415 ur Sécurité Civile som övade skopning och fällning av vatten. Nu är det inte övning längre...
