Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Klemm Kl 35D SE-BHX

Publicerad 2013-12-01 21:00:00 i Propulärkultur,


Denna bild på Klemm Kl 35D SE-BHX är tagen av Ulf Nylöf på Gävle/Avan (Gone but not forgotten-uppslag!) någongång under det tidiga 60-talet.

I inlägget AvArt: Klemm Kl 35DW SE-BHB avslutade jag med följande stycke:

Fem stycken Klemm Kl 35DW (Sk 15C) fanns i flygvapnet (FV-nr 5065 t o m 5069) 1940-48. För att illustrera hur en Sk 15C såg ut med flottörer är denna välkända bild medplockad nedan - nummer 64 vid F 2 hade FV-nr 5069 (W/nr. 1904). Annars verkar denna konfiguration inte varit speciellt vanligt förekommande. Allt som oftast användes Sk 15C på hjul och skidor, trots allt.



Hittade dessa militära handlingar rörande flygplanet vid ett besök i SFFs arkiv. De hade kommit dit från Tekniska Högskolans Flygklubb via Hjalmar Pajus försorg...


 
Klemmen kom med tiden att bli civil som SE-BHX och registrerades våren 1948 på Kungl. Tekniska Högskolans Flygklubb, Skå. Flygplanet var en av fem av samma typ som inskaffades ungefär samtidigt, de andra bar registreringarna SE-BHY, -BHZ, -BPM och -BPN. "Harald Kryss" och SE-BPN var de Klemm:ar som hängde med längst i KTH FK, de bägge maskinerna såldes 1956 till Norrtälje Flygklubb. SE-BPN såldes ganska snart vidare till Västerås Flygklubb medan SE-BHX behölls av norrtäljeklubben - sedemera omdöpt till Roslagens Flygklubb - till 1963. Nedanstående annons fanns införd i ett nummer av KSAK Nytt det året...




Flygplanet kom att köpas av Fredrik Möhl i Uppsala, överlåtelsen noteras i registret den 18 september 1963. Skulle tro att bilden högst upp är tagen runt denna tid. Möhl kom dock bara att behålla SE-BHX i cirka ett år - den 6 oktober 1964 avregistrerades SE-BHX efter försäljning till Västtyskland, och istället kom han att köpa SE-BPN.

Fredrik Möhl figurerar en del i flygsammanhang vid denna tid och det kan finnas anledning att återkomma till honom. Han omkom i haveriet med Jönköpings Flygklubbs Piper Cherokee SE-CZY i juli 1971.
 
Gamla SE-BHX flyger faktiskt än idag, numera "boende" i Holland men tyskregistrerad som D-ECCI. Saxat från Aviation deja vu:

The 1940-built Klemm Kl 35D s/n 1904 was original built for the Swedish Air Force as part of an order for 74 Klemm 35 aircraft. The airframe c/n 1904 was built in Germany and assembled at AB Flygplan in Halmstad when delivered from Germany and registered Fv5069. Swedish military aircraft are identified by designations, consisting of a role prefix and a sequential number: the Klemm 35 is a Sk 15 (Skolflygplan). Klemm 35 Fv5069 was given the designation Sk15C as the airframe had original a one-legged landinggear, covered cockpit, enhanced fuel capacity and attachmentpoints for floats. The Klemm 35 was operated by the Swedish Air Force as a trainer. After being withdrawn from use with the Swedish Air Force in 1947, Klemm Kl.35D Fv5069 was sold to KTH Flygklubb and registered SE-BHX on 10 October 1948. The SE-BHX was registered to the Norrtälje flygklubb on 28 May 1956 and N.F.Möhl, Uppsala, on 18 September 1963. After the aircraft was sold in Germany, the registration SE-BHX was cancelled on 6 October 1964. In May 1965, the Klemm 35 D was registered to G.Büssis in Nordhorn, and based at Nordhorn-Klausheide. Since the D-ECCI was based for some time at Rotterdam-Zestienhoven in the Netherlands. In 1997, the D-ECCI ditched in the sea next to the beach of Duinkerken, France. The airframe was rebuilt at Hoogeveen airfield and fitted with a Hirth HM 504 A2 engine. Klemm Kl 35 D D-ECCI is part of the DNW-fleet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela