Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Dove SE-CWT

Publicerad 2012-05-03 17:57:00 i Propulärkultur,


De Havilland Dove SE-CWT på Bulltofta. Bilden är tagen av Sven Stridsberg veckan före planet skrotades. Sven var på tippen och såg eländet...

I det tidigare inlägget Lite om Tp 46 lovade jag att återkomma med slutet på historien om flygvapnets De Havilland Dove. Nu är det äntligen dags få detta publicerat.

Från Kontakt 42:


I april 1967 försålde FV sin Tp 46 Dove till Malmö Aero dit flygplanet levererades i augusti samma år. Den 15 augusti gavs flygplanet registreringen SE-CWT men kom aldrig att upptas i det svenska civilregistret. Det visade sig nämligen för dyrt att vidta de åtgärder, modifieringar och reperationer vilka ansågs nödvändiga för att flygplanet skulle erhålla civilt luftvärdighetsbevis.


Flygplanet såldes därför till AB Avfallsråvaror i Malmö och skrotades...


Men det finns en passus i historien innan det gått så långt. Ägaren till SE-CWT vände sig till Malmensamlingarna och erbjöd sig med dispens flyga upp Dove'n till Malmen så att den kunde bevaras som museiföremål för framtiden... Men han fick aldrig något svar! Och så gick det som det gick.

 

Malmö Aero hade startats av Transairkaptenen Lennart Nordström runt 1960. Firman var på den tiden en flygskola baserad på Bulltofta som använde ett antal Cessna 150 och -172. 1963 började man med taxiflyg och grundplatåerna för denna verksamhet var dels personaltransporter Transair, dels flygningar år Kockums. Till detta anskaffades en Beech Travel Air, SE-EES.

 

Malmö Aero och dotterföretaget Malmö Aeroleasing finns fortfarande kvar. Men tyvärr alltså inte Dove'n.

 

Faktum är att flygplanet från början inköptes av Captain Göte Rosén Airbrooker & Aviation för Nordströms räkning. Fångesthandligen mellan dessa är daterad den 1 augusti 1967. Förutom flygplanet ingick två extra motorer och två propellrar, Rosén hade betalat 45 000 kr för "hela partiet". Den 15 augusti utfärdades tillfälligt flygtillstånd för SE-CWT efter besiktning av Bosse Norén (F 21) för sträckan Luleå - Malmö. Dessa uppgifter har framkommit av dokumentation från riksarkivet som Paul Compton skickat till mig.

 

Av allt att döma så mellanlandade man på Bromma, för nedanstående bild verkar vara tagen där...

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2012-05-03 20:48:41

Och nu står SE-EES hos Stenbäck vid Skurup.



/M

Postat av: F

Publicerad 2012-05-04 13:29:21

Och flygvapenmuseums Dove står på Österlens flygmuseum :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-05-04 20:15:46

Man blir lite dov av att läsa detta om Dove.



/M

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-05-05 05:53:00



Jag pratade personligen med Lennart Nordström om Doven i mitten på åttitalet. Hans version var lite annorlunda. Enligt honom så var syftet med köpet av Tp 46 med reservdelar enbart att komma över motorer till vrakpris och sälja vidare med bra vinst! Civilregistreringen var för ferryflygningen från F 21. Lennart tyckte dock att det vore synd att skrota en motorlös Dove bara så där och hörde därför av sig till de "Flyghistoriska Samlingarna" i Linköping och undrade om dom inte var intresserade eftersom individen trots allt var fd FV. Han erbjöd dem att stå för kostnaden att flyga den till F 3 och montera ur motorerna där. Som jag minns sa han att han fick svar, men det var att man inte var intresserad! Förmodligen föll det på akut platsbrist, men man tycker ju att den kunde fått stå och småruttna tillsammans med B 3 och Tp 47 nere vid plattan.

Postat av: F

Publicerad 2012-05-05 08:28:17

Tack för infot, SuperEchoChris. Nästa fråga är då självfallet hur mycket vinst gjorde man på motorerna? Och till vem såldes de? Danmark?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela