Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Blogghaveri...igen? Vad händer?

Publicerad 2012-06-29 06:58:00 i Allmänt,

 
 
Tänkte skriva lite om hur det gått sedan Blogghaveri...igen? 
 
Det bör vara rätt snabbt gjort, för det har i princip inte hänt så mycket. Jag har fyra gånger mailat kundtjänst under deras arbetstid men inte fått svar. Därför ringde jag upp abuse-telefonnumret - något angivet telefonnummer till kundtjänst finns inte - och berättade vad som hänt och jag inte fått något svar. Killen som svarade sa att det inte var hans bord (självklart) men han skulle vidarebefordra mailet till kundtjänst om jag mailade honom. Vilket jag gjorde. Det var mail nummer fem.
 
Det var i onsdags. Idag är det fredag, jag har fortfarande inget hört. Så här såg mitt senaste mail ut:

Hej igen,

kollade detta: http://static.publishme.se/trunk/html/terms/se.html

Under punkt 7, Ansvarsbegränsning, kan man läsa följande:

"Blogg Esse ansvarar inte för sådana skador - vare sig direkta eller indirekta - som orsakas av Blogg-tjänsterna, med undantag för om Blogg Esse orsakar medlem skada genom uppsåtligt agerande eller genom grov oaktsamhet."

Det som skett anser jag vara just grov oaktsamhet, då man inte innan meddelat om vad som skulle ske med Arkiv/utkast när man importerade detta in i det nya systemet. Skadan är för mig mycket omfattande, det fanns åtskilliga inlägg bland de förvunna i arkivet som var öronmärkta för publicering under sommaren, bland annat. Flera hundratals timmars arbete ligger i arkiv/utkast på lae.blogg.se.

Det måste gå att ordna detta. Annars tycker jag att blogg.se brister i sin seriositet. Tacksam för svar.
 

Ska man tolka tystnaden...och i så fall hur? Har de mycket att göra? De jobbar de med mitt ärende men hinner inte höra av sig? Eller bryr de sig inte? Tycker de att jag ska acceptera detta? Även om det är frågan om en gratistjänst så finns det åtaganden att beakta (se länken ovan). Ska man höra sig för hos konsumentombudsmannen eller bolla ärendet med en jurist? Ni som är mina läsare - vad säger ni? Er hjälp och stöttning behövs nu.
 
Tack på förhand och trevlig helg önskar,
 
Eder Lae
 
 
Uppdaterat 120629 kl 14.30
 
Fick följande meddelande från blogg.se vid lunchtid:
 
Dina utkast du saknar ligger kvar i gamla systemet, men har inte importerats över till det nya systemet vad jag kan se. Det jag kan erbjuda är att plocka ut dem manuellt och skicka med epost till dig. Du har du ju texterna och kan själv klippa-klistra från dem och skapa nya inlägg från det. Är det en lösning som du tycker är acceptabel?
 

Svarade ja på detta, även om det inte är en helt ultimat lösning för bloggisten. Men bättre än inget, jag hade börjat förvänta mig en långbänk. När man ser txt-filen så vet man att man inte lär sakna sysselsättningsproblem resten av året...
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Cederqvist JR

Publicerad 2012-06-29 07:39:27

Känner inte till exakt vad som hänt men det minsta man kan begära är att man får snabba svar på sina frågor. Stå på dig.

Svar: Tack Oscar. Indeed :)
Vad som exakt hände? Jo, 90 procent av arkivet med utkast till kommande blogginlägg, somliga av dem som man jobbat med av o till i flera år (några inlägg var t o m klara), försvann när man gjorde en systemuppdatering för ett par veckor sedan. Jag har mycket svårt att tro att blogg esse inte visste att detta skulle hända, så varför sa man inget och man fick möjlighet att spara ner detta på annan plats? Det är just detta jag tycker är grov oaktsamhet från deras sida.

Se det tidigare inlägget http://lae.blogg.se/2012/june/blogghaveriigen.html
Lazerjesus

Postat av: Sture

Publicerad 2012-06-29 08:30:37

Tycker absolut att man skall "beivra" på något sätt. Internet, dit ju bloggandet hör, är ännu ett nytt medium som behöver få prejudikat på vad som är tillåtet och vad som inte är det. Jag tycker Du skall bolla saken med en jurist. Konsumentombudsmannen är, om jag inte minns fel, bara till för privatpersoner, och Din blogg kan eventuellt räknas som "företag". Inom SFF borde det väl finnas någon jurist som kan hjälpa till med råd?

Svar: Tror inte SFF är rätt bollplank i detta, tyvärr Sture. Men tack för tipset. Frågan är om det funnits liknande case tidigare mot blogg.se? Skulle inte vara jätteförvånad. Folk är dock - som även jag - benägna att acceptera saker ganska lätt. Allra helst om man tittar på blogg esse huvudsakliga kundgrupp, dessa har inte samma struktur på sitt bloggande som jag. De skulle inte bry sig lika mycket om arkivet försvann. En klar förändring (till det sämre) som skett är att man nu inte längre har en Spara som utkast-knapp direkt synlig på Skriv inlägg-sidan. Den blir synlig via ett pilklick under knappen Publicera. Det ökar risken för "vådapublicering". Det är i o m detta ganska klart att man inte vill att folk ska ha ett arkiv med opublicerat material....som jag då har haft.Så vad är lae.blogg.se - är Lae en privatperson eller ett företag?
Lazerjesus

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-06-29 09:15:24

Vi lever nu i en tid där det gjorts möjligt för alla att med den nya teknikens hjälp "blogga", Twittra och "Facebooka" till förbannelse! I en accelererande utveckling torde bloggleverantörer minska sitt tillgänglig utrymme för att kunna plocka in fler "bloggare" för att i andra ändan med statistisk underlag plocka in fler annonsintäkter. Ingenting är gratis och Lae är ett offer för denna utveckling. Bloggleverantören skiter väl fullständigt i att en massa arbete går förlorat eller att Lae är en allmänt uppskattad blogg - det är ju till syvende och sist en gratistjänst för vilken man inte har något ansvar... Skäms blogg.se!
Stå på dig Fredric - vi är många som står bakom dig!

Svar: Tack Weiron! Det är lite ironiskt att det är just mitt arkiv på lae.blogg.se som fått mig att fortsätta blogga hos blogg esse. Det, och att man haft sin väl inkörda webadress.
Lazerjesus

Postat av: Norrhyttan

Publicerad 2012-06-29 09:25:46

Håller med Sture, om inte annat vore ett prejudikat intressant.
Tyvärr är det väl så att man "får skylla sig själv" om man inte gör backupper. Det här får nog tjäna som en väckarklocka. I fortsättningen hoppas jag du skriver i något ordbehandlingsprogram och sparar på fler ställen. Jag har allt mitt bildmaterial på fyra ställen. Tre olika medier hemma, samt en FTP-server 60 mil bort.

Svar: Jo, det är till en viss del sant, Gunnar - detta med back up'er. Men faktum är att ett inlägg föds i en process som jag känner är annorlunda jämfört med t ex artikelskrivning av det vanliga snittet. Du har helt klart rätt när det gäller längre texter, de kan med fördel skrivas/sparas i ordbehandlingsprogram. Man får bara se till att dolda tecken och sånt skit inte ställer till det för mycket. Det kan bli en hel del pill med sånt när man klistrar in texten i ett blogginlägg ibland nämligen.
Man ska ändå ha förtroende för sitt bloggverktyg tycker jag. Jag hade haft lättare att acceptera om det inträffat ett serverhaveri eller liknande. Men när man gör en systemuppdatering och underlåter att berätta vad som kommer hända med äldre utkast i arkivet, fast man vet om att detta kommer försvinna, tycker jag är klandervärt.
Lazerjesus

Postat av: Magnus

Publicerad 2012-06-29 14:43:30

Skönt att du fick tag i någon som i varje fall begrep vad du frågade efter och att texterna är kvar! Sedan förstår jag också att det är en massa jobb med att formatera, klippa och klistra men det är ju ändå den "intellektuella substansen" i det hela man är mest rädd om.

Hälsningar

Magnus

Svar: Du har fattat exakt, Magnus! Tack :)
Lazerjesus

Postat av: Björn i Lund

Publicerad 2012-06-29 15:23:57

Härmed förbjuder jag Herr Bloggist att upphöra med sina inlägg. Tänk på att du har en relativt stor fanclub runt om i sverige som kollar in sidan var dag! En dag utan Lae vore så mycket tristare vid morgonkaffet!
GOOOO FREDRIC!

Hälsar

Bjorn

Svar: haha .. förbjuder!? :P Det ser inte lika dystert ut som tidigare, Björn. Det kan i alla fall säga ;)
Lazerjesus

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-06-29 21:01:16

Hej Redaktören.

Jag instämmer med Björn i lunds inlägg.
Din blogg har blivit lika självklar att läsa som att göra daglig tillsyn före flygning.

För vad skulle vi annars ha att läsa?
Vi som gillar småflyget, som gärna förkovrar oss i SE-reggar från förr, eller njuter av bilder på en cub parkerad nånstans i sverige på 70-talet.
Det är helt enkelt underbart att få ta del av dessa pärlor som du bjuder oss på.

Bläddrade idag i en sk flygtidning (som kallar sig nordens största), innehållet handlar mest om Trafikflyg eller förarlösa flygplan (?) och vem som har den snabbaste bizjet.
Det känns inte så inspirerande läsning för en som trivs bäst på ett litet gräsfält, med det trevliga ljudet av en gammal boxermotor surrandes.

Så, summan av kardemumman blir således:
Tag nya tag, ge inte upp. Vi är många som gläds av din blogg!


Svar: Oj, tack Andreas! Det värmde väldigt mycket ska du veta. Fantastiskt kul :D
Lazerjesus

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-06-30 15:58:15

Instämmer till fullo! Livet utan din blogg vore mycket fattigare och tråkigare!
Skönt att det verkar lösa sig, trots en massa merarbete.

Svar: Tack Henry! :D
Lazerjesus

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2012-07-01 08:11:21

Jag säger bara: FLYGBLOGGARNAS FLYGBLOGG! Som skrivet var, är det bara ett måste att varje dag öppna din sida. Det finns inte många flygmedia (analoga eller digitala) som kan mäta sig mot din blogg. Jag har känt dig i många år och vet med vilken seriositet du jobbar för att ta fram det som vi andra får gotta oss i. Det var faktiskt du som fick mig själv att starta en blogg och ett försök att ge mig på att dela med mig av mitt flygintresse. För att inte snacka om ditt kontaktnät inom flyget. Det syns om inte annat i flera av inläggen här i bloggen. Trodde aldrig att sådana här saker som hänt dig skulle hända. En teknalitet som för mig verkar som en självklarhet att det bara SKA fungera. Jag har visserligen haft funderingar om processen att överhuvudtaget lagra mina dokument/bilder i andras servrar kan vara en utmaning. Vem säger hur länge t ex blogg.se finns som "företag"? Keep up the very good work!

Svar: Oj..igen. Tack, Kenneth. Det värmer, massor.
Detta med arkivet och vad som hände: Det har nog med att göra hur man kommit att jobba, tack vare att man bloggat....och det sedan hösten 2005. Det börjar ofta med att man kommit på något, sparat ett utkast med en rubrik, lite stödord och kanske en bild eller två. Sedan har det fått ligga till sig, det kan få jäsa länge. Emellanåt har det gått år mellan varven man fyllt på något i utkastet.
Det har passat mig att jobba så, men nu har man, efter sista systemuppdateringen, "dolt" Spara utkast-knappen under en pil vid publicera-knappen. Risken är - som jag tidigare sa - att det kan bli "vådapubliceringar". Att stressa fram bloggtrafik på det viset som detta indirekt hintar om är inte min "melodi".
En blogg kan vara så mycket, och bloggare kan ha olika mönster i sitt beteende. Tänket som 2005 gjorde att jag hamnade på blogg.se och inte på blogspot verkar inte finnas. Eller? Självklart så tror jag att ni förstår att jag grunnar en hel del på hur man ska kunna fortsätta med att (även) vara Lae på webben :)
Lazerjesus

Postat av: F

Publicerad 2012-07-02 05:39:22

Apropå det jag nämnde om "vådapublicering" så var det just det som hände med inlägget efter detta. Visserligen var jag i stort sätt klar, men ändå. När det är frågan om större och kraftigt genomarbetade inlägg klickar man på Spara utkast stup i kvarten, kanske t o m oftare....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela