Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hunter SE-DXM

Publicerad 2011-08-31 08:13:57 i Allmänt,



För någon vecka sedan, närmare bestämt lördagen den 20 augusti, gick Swedish Air Force Historic Flights (SwAFHF) Hawker Hunter SE-DXM av banan på Såtenäs i samband med att piloten avbröt starten. Anledningen var misstänkt fågelkollision. Läs till exempel detta inlägg på flygvapenbloggen.

Henrik skickade över dessa bilder i slutet av förra veckan.



Han skriver:

Som du ser så är den gamla motorn urplockad. Det finns några småmäken på en del skovlar. Troligtvis går de att putsa ur utan att man behöver balansera om motorn.



Som det ser ut nu så monterar vi in reservmotorn nu i början av denna veckan.



Tvättad och stympad, men snart alltså åter komplett...och i luften (får vi hoppas).

Det har skrivits en hel del om Hawker Hunter här på bloggen, här är några länkar:

Hunter Alpine

Nu ska 34:an skrotas, nu ska 34:an bort

Svenska inslag hos ATAC



Huntern är som synes målad som en svensk J 34 med callsign Ivar Röd Gustav - en F 9-kärra 1962-63 som fortfarande har kvar Acro Hunters-loggan i nosen från sin tidigare "tjänstgöring" hos F 18.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2011-08-31 14:40:03

http://www.youtube.com/watch?v=s6VaeFCxta8&ob=av3n



/M

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-08-31 16:42:21

http://youtu.be/GyZVsy2KeWY

Postat av: Günther

Publicerad 2011-08-31 22:29:48

Vilket fantastiskt arbete Henrik och alla hans kollegor i SwAFHF lägger ner på dessa veterankärror. Det minsta vi flygentusiaster kan göra som ett tecken på vår uppskattning är att bli medlemmar i föreningen - de behöver och förtjänar all form av stöd de kan få!



Postat av: DP

Publicerad 2011-09-15 02:42:14

Kul att se SE-DXM I farten. Nyligen avlidne Björn Löwgren hämtade den I Schweiz. Den stod I en bergshangar på den nedlagda basen Raron (46°18'14.02"N 7°49'23.58"O). Rivningen av banan hade påbörjats och maskinen fick lyftas med kran från plattan utanför hangaren, över staketet, för vidare bogsering till startbanan lite längre bort. Pga den korta banan tankades maskinen för en kort flygtur till en annan flygplats några km längre bort för att sedan kunna tanka mer och fortsätta färden mot Sverige. Styvt jobb med mycket logistik, inte minst att frakta mc25.

Som kuriosa kan nämnas att M i DXM står för Martin, en av Björns söner.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela