Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

9Q-CYC - en annan Congo Queen - 1

Publicerad 2010-05-16 12:03:00 i DC-3, Propulärkultur,

Denna bild på DC-3 9Q-CYC tog Rolf Larsson på Kinshasa-N'dolo airport den 17 april 1986.

Enligt uppgift köpte Carl Gustaf von Rosen en Douglas DC-3 på uppdrag åt etiopiska RRC Air i mars 1977, detta via en agent (?) eller säljare i Belgien. Det ligger då nära till hands att gissa att även detta flygplan, likt SE-GUL, hade varit med i inspelningarna av filmen A Bridge Too Far under september året innan. 


När flygscenerna i England och Benelux var färdiga kom följande fyra DC-3 att säljas av VisionAir International Inc./Joseph E. Levine: 

N9983Q, ex Portuguese Air Force 6171 - blev alltså SE-GUL.
N9984Q, ex Portuguese Air Force 6135 - N9984Q noterades i Zaire 1977, blev 9Q-CYC.
N9985Q, ex Air Djibouti F-OCKX  - N9985Q reg till Urban Drew, Khartoum i november 1976, Caprivi Airways i januari 1979 och struken från amerikanska registret i december 1982.
N9986Q, ex Air Djibouti F-OCKU - N9986Q också reg till U L Drew, Khartoum i november 76, Derelict - Air Chantenis . Även den avregisterad i USA i december 1982.



I ett mail skrev Heli von Rosen:

Den andra DC-3:an som Carl Gustaf von Rosen köpte i Belgien, landade i Addis i slutet av juli 1977, efter CG:s begravning, när vi redan hade åkt hem till Sverige. Det är mycket möjligt att även den kom från filminspelningen av A Bridge Too Far, men jag vet inte om det faktiskt är så.

Frågan är om flygplanet kom att levereras? Ingen Douglas DC-3 verkar nämligen ha civilregisterades i Etiopien sommaren 1977 - det berörda flygplanet borde ha gjorts så om det ägts av en statlig myndighet.

Jag har min egna lilla teori om detta. Gissar att det kan varit frågan om N9984Q, som i filmen hade figurerat uppmålad med RAF serial KG736, vilken noterades i Zaire den 8 april 1977? 
 
Affärskontakterna mellan Belgien och dess gamla koloni Kongo (Zaire) är av hävd väldigt täta. Kan det varit så att flygplanet stod tillgängligt för försäljning i Zaire, men köpet av någon anledning kom av sig i sista stund?

Just denna DC-3 hade tillverkningsnummer 18977 och levererades ny från fabriken i Long Beach den 27 oktober 1943. Mottagare var USAAF där det fick id-nr 42-100514 (militär typbeteckning C-47A-65-DL) och från december kom att tillhöra 8th Air Force, sedermera 9th AF. På Dagen D ingick planet i 313th Troop Carrier Group.
 
Den 22 september 1945 överfördes flygplanet till RFC (Reconstruction Finance Corp.) vilket tyder på att 42-100514 vid det laget hade ferryflugits tillbaka till USA. Det verkar dock inte ha sålts utan fortsatt tillhöra amerikanska flygvapnet. I början av 70-talet överfördes DC-3an till det portugisiska flygvapnet, som i sin tur sålde det till VisionAir 1976...och så vidare. 

N9984Q blev senare 9Q-CYC hos ett bolag med namnet Transport Aérien Zaïrois (TAZ). Känns det igen? Just det, Åke Janssons gamla kongolesiska flygbolag som sedan ett tiotal år heter Air Kasaï. Åke har dock avvecklat sitt ägande i rörelsen, eller..? Andra för oss svenskar kända DC-3 hos TAZ är 9Q-CUK (numera Congo Queen hos Vallentuna Aviatörsförening), 9Q-CYD (ex 79003) och 9Q-CYE (ex 79004).


Kepsen ovan är också Roffes. Så här skrev jag om det på N'dolo baserade bolaget i ett tidigare inlägg:

Denna flygplats var bas på 60-talet för Air Brousse, som blev Cogeair 1971, som blev AMAZ ett par år senare. Senare på 70-talet tog det bolag som 1983 skulle bli Transport Aérien Zaïrois (TAZ) över faciliterna efter AMAZ.

"TAZ was founded by Åke Jansson, a Swede that started to fly with Anstalt Wigmo in the Congo during the 1960s. During the 1970- and 80s did the company grow and earned contracts from the Goverment and other big companies in the Congo."

TAZ bytte namn 1996 till Transport Aérien Congo (TAC) och några år senare till
Air Kasai. För något år sedan flög man med tre-fyra DC-3, ett par Antonov  (varav en havererade mycket olyckligt hösten 2005) med mera. Vad jag förstått så har man nu koncentrerat verksamheten kring några Antonov An-2. Bolaget sköts av en viss "Pappa Lars".

...med efternamnet Britzelli!

En annan variant på den berörda DC-3ans historia - med en del felaktigheter (man blandar samman historiken med SE-GUL) - finns att se i 1942 USAAF Serial Number register .

42-100514 (c/n 18977) to Portuguese AF as FAP 6177.  To Visionair in 1976 as N9984Q, ferried to Sweden to be used in the movie "A Bridge Too FAr" with InterFret Transport Aerien as 9Q-CYC, still as 9Q-CYC to TAZ (Zaire) for Air Kasai.  Now stored at Ndjili Kinshasa, Democratic Republic of Congo.

En annan uppgift säger att 9Q-CYC inregistrerades i april 1977 på privatpersonerna L. Britzelli & Å. Jansson, Kinshasa. I vilket fall vore det högintressant att få veta mer om denna Congo Queen, som numera verkar ha landat för gott. Pass på det kommande inlägget 9Q-CYC - en annan Congo Queen - 2, ligger i arkivet...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2016-07-18 15:36:07

Jeg må ha vært trøtt den dagen dette innlegget ble skrevet. Urban L. Drew som kjøpte de to andre DC-3 flyene er nok mer kjent som piloten som fløy P-51D "Detroit Miss" under andre verdenskrig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela