Piper Cub SE-BFE
Piper J3C-65 Cub SE-BFE. "Registerpassfotot" från 1947 (?) via LEL.
Jag måste nog ändra mig rörande uttalandet att det "bara" finns två av AB Göta-Flygs aerodyner kvar. GV-38 SE-AHC och Piper Cub SE-BFD kände vi till - båda finns kvar i Sverige. Men faktum är att ytterligare en av firmans Cubar existerar, dessutom i flygande skick.
Det är frågan om före detta SE-BFE som nuförtiden har sin hemvist hos flygklubben i Pisa i Italien. Sedan april 1961 "heter" Cuben I-SARI. Precis som SE-BFD, -BFF och -BNI var SE-BFE tillverkad 1944 och först använd av US Army med beteckningen L-4J (Just i detta fallet: serial 44-80326 och tillverkningsnummer 12612.).
Innan Cuben blev italiensk var den ett tag i Västtyskland, då som D-ELIC. Dit såldes den 1959 efter en tolvårig svensk karriär. Som sagt importerad av Göta-Flyg i Nässjö, sedan hos Sandvikens flygklubb, därefter puderkärra hos AB Jordbruksflyg och slutligen "fotoplattform" hos Skandinavisk Aerotjänst.