Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Agaton - 4

Publicerad 2009-10-24 17:24:00 i Allmänt, Håtuna, Propulärkultur,


Caudron C.510 Pélican SE-AGA "Agaton" cirka 1950, då flygplanet användes av Östgötaflyg.

Så till slut fick jag tag i Östen Tallberg i Gällivare, en man som genom åren har ägt hela 27 flygplan (!) och startat ett par-tre flygklubbar: Nordvingen och Kavahedens flygveteraner.  

Östen berättade att Lennart Green och Knut Liljedahl tillsammans ägde och drev en mekanisk verkstad i Gällivare på 50- och 60-talet. Med andra ord, Greens brev till Rutger von Essen 1965 var antagligen "dikterat" av Liljedahl, det var troligen dags för en utrensing av flygprylar som belamrade verkstaden. Så det var Liljedahl "himself" som sålde Caudron Pelican SE-AGA till von Essen och museet på Skokloster. Därmed borde kedjan av ägare av Agaton vara - så att säga - säkerställd (?).

Tidigare hade Tallberg förgäves försökt köpa Liljedahls LeBlond-motor för att göra översyn och senare installarera den sin GV-38, SE-AHD (Östen havererade detta plan i Dalarna 1963 på grund av motorstopp. Tur i oturen så satte han ner GV-38an bland en massa ungbjörkar och sålde sedan vraket för 50 kronor till markägaren...som i sin tur överlät SE-AHD till Arlandasamlingarna ett tiotal år senare.). 

Liljedahl avled 1971 och verkstaden avvecklades. Green flyttade söderut...

Tidigare inlägg i denna intressanta historia: Agaton - 1 - Agaton - 2  - Agaton - 3

Liknande inlägg

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela