Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ryan Navion SE-CPL - 1

Publicerad 2009-08-30 10:57:00 i Allmänt, Propulärkultur,

När jag var en liten snorunge i början av 70-talet och mest studsade runt i baksätet familjens apambulans minns jag att ESMC - som på den tiden för övrigt inte hade en platsinikator - då och då fick besök av en röd och vit-, lite konstig, flygmaskin. På senare år har jag förstått att det rörde sig om Ryan NAvion A SE-CPL (c/n NAV-4-1786). Jag minns också att man mumlade att kärran tidigare hade flugit i antingen grekiska eller turkiska flygvapnet.

När man/jag väl kommit upp i skapligt modern tid minns man kärran som allt som oftast parkerad på norra på Bromma. Vore inte helt fel att säga att SE-CPL var (är?) en av flygplatsens "karräktärsinnevånare", eller ett "Bromma-orginal" till flygplan...

Om man tittar i sammanställningen "Svenskt civilregister 3 - SE-CAA tom SE-CZZ" , utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening 1995, står det att denna Navion tidigare burit registreringarna N4786K, N9828F och varit tänkt att bli D-ELMI. Alltså där står inget om något förflutet i Grekland eller Turkiet, så jag tänkte väl att det bara var en skröna. Men så fick jag ett e-mail häromdagen från en engelsk kontakt:

However, according to the website http://www.l-17.org/ c/n NAV-4-1786 was an L-17B and from new, had military serial 49-1962.  So, I'm just wondering whether the p.i. "N4786K" is, in fact, correct. Had this c/n been built as a civil aircraft, then that mark would indeed have been correct. I read somewhere, that the last 5 ordered by the USAF, this example being one of them, were actually for the Greek AF...
Ja, det där vände ju på steken. Jag gissade att denna Navion, efter ha blivit tillbakalämnad till US Govt från Hellenic Air Force, hamnat i någon amerikansk flygklubb på någon NATO-bas i Västyskland och därifrån antagligen bytts in hos till en "local dealer". Denna har i sin tur i slutet av 1961 sålt flygplanet till Sven Rehnström i Helsingborg som reggade kärran i Sverige. Därför gissar jag nu att rätt "registersekvens" ser ut så här:
 
49-1962, 91962 (Hellenic AF), N9828F, (D-ELMI), SE-CPL

Nedan ser vi alltså två sidor av samma "mynt", eller samma flygplan...



Grekiska flygvapnet använde L-17B Navion mellan 1950 och 1960/61, dessa var betalade med amerikanska pengar via Military Assistance Program (Ofta förkortat MAP, därav det amerikanska militära serienumret 49-1962 som indikerar att flygplanet var betalt med pengar ur 1949-års budget.). Enligt uppgift reserverades D-ELMI för "vår Navion" i mitten av maj 1961, men denna begäran drogs tillbaka några veckor senare.


"So far so good", men efter att ha lyft telefonklykan och ringt nämnde Sven så blir historien reviderad. Det visar sig att han köpte denna Navion i Aten redan 1960. Den var då nedmonterad och skulle småningom skeppas tillbaka stateside. En amerikan vid namn Leon Oles ansvarade för detta och erbjöd Rehnström ett klipp. Kärran monterades igen, besiktigades och blev N9828F. Därefter ferrades den hem senare på året av Rehnström och Bengt Alverstrand, bland annat via Nice och Schiphol, upp till Bulltofta. Sedan använde man planet i över ett år på amerikansk regga.

1967 bytte Sven in sin Navion hos Saab i Norrköping som dellikvid i ett köp av en Hughes 269 - med denna helikopter bildades Rehnström Aero. 

Idag finns det kanske ett tiotal Navion i flygande skick i Europa. Förutom SE-CPL finns ytterligare en i Sverige, SE-FUR. Även den importerades av Sven Rehnström. SE-FUR har dock inte flugit sedan mitten av 80-talet då den råkande ut för en buklandning. En lång restaurering har därpå följt och jag tror att FURen vid det här laget nästan är "flygfärdig" igen.

Förresten, undrar om vi ska kunna lyckas identifiera den Navion som 1950 målades upp i USA som RSAF 707 med kronmärken?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Peter Liander

Publicerad 2009-08-30 15:09:03

Intressant inlägg om denna Navion, som jag sett sedan tidigt 70-tal på Bromma - och emellanåt överflygandes här hemma på Ekerö.

Vore kul om identiteten på den kronmärkta navion kommer fram oxå. För att inte tala om en bild av det flygplan som köptes av Flygvapnet i stället, dvs det andra attachéflygplanet typ Sk 16 i USA!

Mvh

Peter Liander

Postat av: F

Publicerad 2009-08-30 20:26:19

Bilden på RSAF 707 i Sk 16-boken är mycket intressant, Peter....och nog den äldsta bilden på en Navion med spinner monterad jag sett

Postat av: Sven Rehnström

Publicerad 2009-08-31 12:00:06

Jag kan inte minnas att SE-CPL hade haft någon anknytning till Tyskland, det hade i så fall fram-

kommit av loggböckerna som följde med när jag köpte planet i Aten i juli 1960. Jag och Bengt Alverstrand hämtade CPL i juli 1961. Det kan nämnas att när säljaren Leon Oles (ej Oules) flög in Bengt

satt jag i baksätet och filmade med en superåttakamera, låg vi på medvindslinjen och fram-

för oss hade vi ett US-plan. När detta skulle svänga

in på finalen vek sig planet och störtade ner på en

skolgård och brann upp. En officer med passagarare

omkom. Kameran registrerade skälva störtningen.

SE-FUR köpte jag i Zürich. Priset för båda planen

var egendomligt nog $7000/st. CPL byggdes 1947 och

FUR 1949. FUR är nyligen såld men ännu ej flygklar.

Sven Rehnström

Postat av: F

Publicerad 2009-08-31 23:42:26

Tack för den uttömmande kommentaren, Sven. Avser att följa upp ovan inlägg rätt snart med ytterligare ett om Navion SE-CPL

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela