Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Colt SE-CZO

Publicerad 2008-11-30 13:48:00 i Piper, Propulärkultur,


Piper Colt SE-CZO (c/n 22-8953) på Norrköping/Kungsängen i mitten av 60-talet. Bilden är tagen av LEL. 

Colten "Zäta Olle" minns jag - det var sommar och jag var fyra år gammal. Farsan hade lånat över kärran från Hultsfred, den ägdes på den tiden av Holmström Flyg AB. "Zäta Olle" var blå och vit, gungade fram lite likt en pingvin på marken men flög betydligt bättre än en sådan. Colt var ett plan som farmor Anka skulle tänkas ha haft...om hon ägt en flygmaskin. Men nog om pingviner och ankor...

SE-CZO var tillverkad - som de flesta Piper Colt - 1961. Som ny importerades flygplanet till Norge där det blev LN-BDB. På den tiden var ägare ingen mindre än "Basse" Hveem, välkänd norska racingstjärna och kanske mest som speedway-åkare.

Zäta Olle parkerad på Örebro-Gustavsvik i juni 1966. Bild: L-E Ingerloo.

1963 köpte Norrköpings Automobil och flygklubb Colten och den reggades SE-CZO. Vintern 1966/67 köpte J-O Holmström "Zäta Olle" och blev antagligen firma Holmström Flygs första flygplan (?). Tror att det var i början en hel den fotoflyg på programmet för Colten. I slutet av 1972 såldes planet till en privatperson norröver och 1975 hamnade SE-CZO hos Ådalens flygklubb. En 150 hästars motor installerades och främsta uppgiften var segelflygbogsering.

Efter något missöde cirka 1979 var det slutfluget. Motorn och en del instrument togs tillvara och hamnade i ett Pereira Osprey II-bygge i Vittangi (SE-XOZ). Därefter såldes resten till flottör- och båtbyggaren Rune Nilsson i Odensbacken.


Kroppen till "Zäta Olle". Återigen Norrköping/Kungsängen, denna gång den 19 augusti 1991. 

Nilsson hade två Colt-vrak, den andra var SE-EDO. 1984/85 köpte Anders "Andy" Ljungberg i Norrköping SE-CZO och SE-EDO för att renovera en av dem i kraftigt modifierat skick. Anders hade jobbat som kontrollchef på Nyge och var en av initivativtagarna till bildandet av svenska EAA 1964 (tillika en hedersman och god vän som tyvärr gick bort för ett par år sedan).

1986 köpte han sig istället en Jodel Ambassadeur och Coltarna blev till salu på nytt. I början av 90-talet fick de nya hem och SE-CZO "hördes sist av" som varande under renovering i Karlstad-trakten.


Ja just det, ja - Anders ägde ju en Piper PA-16 Clipper  (förutom en Mooney Mite) på flottörer när han bodde i USA på 50-talet, N5841H (c/n 16-459). Undrar om den fortfarande är igång?  Längst ner till höger syns en skiss på hur Anders hade tänkt modifiera sin ena Colt - kan jämföras med "det vanliga" utseendet till vänster.

Tidigare inlägg: Colt - 1 och Colt - 2


Kommentarer

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-01 16:58:11

Jag kom just på att varken du eller jag ens var i kolt-åldern när Coltarna byggdes ! :-)

Postat av: F

Publicerad 2008-12-01 17:42:36

Förslag till def. av Coltålder: När barnet kan gå o dra sin Colt ;)

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-01 17:57:42

Tur att vi har stränga vapenlagar i Sverige.

Att dra sin Colt har ju en helt annan innebörd bland amerikanska barn.....tyvärr.

Nej nu börjar jag spåra ur..........sorry

Postat av: F

Publicerad 2008-12-01 18:44:51

Tur att man är ett (bedårande) svenskt barn (av sin tid) ;)



Spåra ur o spåra ur....det är väl därför du kanske hellre åker Cub - lättare o hålla tracken...eller jag menar åtminstone heading. Colt är ju lite "colt i rocken" i jmflrs ;)



Se där, vem är det som spårar ur...? Eller, är vi som de där tvänne gubbarne som gör det däringa "På spåret"? ;)

Postat av: Claes

Publicerad 2013-12-08 21:18:03

Var på övning på Kramfors vårvintern 77 och fick lust att flyga en sväng med någon (metass tror jag). Ett telefonsamtal var allt som krävdes för att få låna CZO. Nycklar och papper i kärran. Självdbittering i ett kvittoblock. Funkar inte lika lätt överallt.

Svar: Inte allt har blivit bättre och enklare genom åren...
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela