Ryktet om den svenska Spitfiren gömd vid regnbågens slut
Ryktet om den gömda S 31 Spitfire har figurerat sedan 70-talet. Kanske till och med tidigare. Ibland är lätt till hands att tänka på skrönan (?) om nedgrävda Spitfires i Burma. Från det tidigare inlägget 1962 - oersättliga flygplan förstörs :
Slutligen beger vi oss söderut och minner om en Spitfire. Jo, ett exemplar av de 50 stycken S 31 Spitfire Mk.XIX som användes av F 11 åren 1948-55 överlevde lite längre än övriga, som skrotades grundligt bort. (Det kom att dröja till 1982 innan man till Flygvapenmuseum kunde anskaffa en Spitfire Mk.XIX, detta från Kanada i en tämligen avancerad byteskarusell.)
Det handlar om nummer 31039 som efter det att flygplanet kasserats sommaren 1955 hade hamnat hos Stockholms Stads Industri- och hantverksskola på Polhemsgatan på Kungsholmen.
Sagt och gjort, nu tillbaka angående ryktet om den svenska Spitfiren "vid regnbågens slut". För jag tror att det handlar om en och samma S 31. Alltså nummer 31039 som 1955-62/63 fanns vid Stockholms Stads Industri- och hantverksskola. Ett rykte ville hävda att senare Spitfiren ägdes av en egocentrisk kapten och stod i en lada i Örebrotrakten. Men både ladan och Spitfiren verkar ha gått upp i rök. Fler spår?
En person som sade sig äga 31039 var den excentriske Uno Elfwing. Han hade bakgrund i Flygvapnet och var tidigt tongivande inom svenska EAA Chapter 222. Ägde en Jodel, byggde den första Bensen-autogyron och påbörjade en Bede BD-5, bland annat. Han påstod sig ha en Spitfire stående i en lada i trakten utanför Vingåker. Inga besök tilläts, men vid något tillfälle lär han prisatt det hela: 850 000 kronor och en luftvärdig Saab Safir. Det skulle han ha! På senare år påstod Elfwing att han sålt Spitfiren till USA.
Hur är det förresten med motorn som sitter i Flygvapenmuseums Spitfire Mk.XIX? Den bytte man ju till sig från Skoklosters Motormuseum och vad hade den för historik innan den hamnade där?