Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om Monkey Businessliner MO

Publicerad 2024-11-24 17:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Legenden om den svenska Cessna fyr-noll-tvåan som ditchade utanför Florida, har ni hört den? Tidpunkt gissningsvis 1980-82. Hade man rent mjöl i påsen? För det var väl ingen som blev gräsänkling i ordets rätta..? Kanske ett ämne för ett litet blogginlägg? Absolut! Here goes...
 
På den inledande bilden ser vi Cessna 402B Businessliner SE-GMO taxa på Bromma sommaren 1977. Som synes på fenan så används flygplanet av Swedair.

Flygplanet är tillverkat 1974 och hade tidigare tillbringat en tid i Norge hos Nordsjøfly A/S som LN-AED, innan det i slutet av februari 1976 blivit svenskregisterat. Nyge Aero fick den i inbyte i december 1975 i en affär rörande ett par nya Piper Chieftain (SE-GBD som blev LN-SAN och SE-GNX som blev LN-SAB), och sålde flygplanet vidare till Cessnahandlaren Swedair.

Vid den här tiden opererade bland annat Swedair två Cessna 402, ett halvdussin Cessna 404 och ett halvdussin Twin Otter.

I juni 1979 köpte Grafair AB, med postadress Dala Husby, SE-GMO från Swedair. Sedan 1976 hade företaget även verksamhet med flygskola i Florida. Se inlägget Firma Avionics som blev Grafair.

Nästa bild är plockad ur det sista numret av Flygrevyn 1979. Där finns en artikel handlar om en svensk flygskola i Florida - gissa vilken? - och jag tror att vi på bilden ser SE-GMO.
 
Frågan är om detta flygplan efter motorbyte 1979 flögs tillbaka till Sverige, för att åter göra trippen över Atlanten i början av oktober 1981? Det måste var så. Piloter på ferryn tillbaka till Vero Beach, där Grafair Inc. huserar, var Bengt Grafström och J-O Holmström.
 
Flygplanet historik därefter är lindrigt sagt lite obskyr.1987 "försökte" man avregistrera flygplanet som sålt till USA, men fick backa. SE-GMO återinfördes på svenskt register efter några veckor. Och man upplevs som att "det liksom inte hände". 

Faktum är att SE-GMO finns kvar på svenskt register ända fram till den 19 januari 2007 då flygplanet avregistrerades med anledning "Ej luftvärdig sedan mer än tre år". Så här skriver vännen Paul på SFF forum om SE-GMO:

Luftvärdigheten utgick redan 19820531 långt innan avregistrering 19870805 som sold USA där den blev N3817C 19870903, men ... tydligen något fick fel eftersom avregistrering återkallades och återregistrerades några veckor senare som SE-GMO. 20070119 gjordes en avregistrering på nytt och lyckades.

Grafair har ju genom åren varit mycket aktivt vad det gäller att handla med flygplan; import/export mellan Sverige och USA, små såväl som stora flygplan. Cessna 402B SE-GMO var inget undantag.

Vad som händer med SE-GMO 1982, plus några år, är inte riktigt klargjort, men något utöver det vanliga är det i alla fall. Det är här jag menar att denna Cessna Businessliner blir en Monkey Businessliner och enligt hörsägen hamnar i knarksmugglartraden mellan Sydamerika - Karibien - Södra USA/Florida.

En uppgift säger att SE-GMO såldes till någon i Brasilien. Den lär sedan blivit nertvingad på en Bahamasö med lite skotthål och knark ombord. Apropå ö i Bahamas så tänker man direkt på Norman's Cay, som var knarkbaronen Carlos Lehders bas 1978-83. Där hade han förlängt landningsbanan till 1000 meter och det mesta av kokainsmugglandet med flyg mellan Colombia och USA passerade/utgick härifrån. 

En annan variant på vad som hände är att SE-GMO såldes till en herre från Honuras som betalade kontant...och senare hittades i Everglades full med skotthål.
SE-GMO på Bromma 1977. Denna bild och den högst upp kommer från Svensk Flyghistorisk Förenings Mediaarkiv.

Frågan är vad som egentligen hände?  Alltså lite mer i detalj. Vem är det som står som registrerad ägare? Fångesthandlingar? När man försökte avregistrera 1987 gick det inte - kan det ligga något i det?

Vidare; Bahamasöarna eller träskmarkerna i Everglades? Handlar det om det förstnämnda kan flygplanet blivit flygande igen.

En Cessna 402B med samma tillverkningsummer (402B0809) infördes på amerikanskt civilregister den 7 mars 2000, då som N3817C (en registrering flygplanet burit som fabriksny 1974). Den 12 juli 2010 ändrades registreringen till N957EA och ägare var då Exec Air Montana Inc, med adress i Helena, Montana.

N957EA var involverad i ett haveri vid starten den 5 december 2014 vid  Glacier Park International Airport (KGPI) i Montana. Noshjulskolaps vad jag kan förstå. Den 15 mars 2018 avregisterades N957EA med orsak angiven som Expired.  Samma år noteras resterna av N957EA vid Dalian Aviation Park i Kina. Se nedan klickbara bild från 2023. Är det gamla SE-GMO?
 
© iZhang

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2024-11-25 08:30:31

Mycket intressant och spännande flygläsning, som alltid.👍🏻

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela