AvArt: Cherokee 180B SE-ECT
Jag var 17, skulle fylla 18, när jag gjorde ovanstående alster i vattenfärg/akvarell/filtspetspenna. Den är daterad i början av mars 1986, men föreställer något som hade detta utseende 20 år tidigare.
SE-ECT var målad i sin orginallook vit och blå 1963-70. Därefter blev utseendet samma som syns i inlägget Sommaren 1971.
Anledningen till omlackeringen var en nödlandning i sjön Västra Lägern hösten 1970. Efter ett par veckor på sjöbotten kom SE-ECT, vilken utdömts av försäkringsbolaget som totalhavererad, att bli renoverad och åter iståndsatt av Nyge Aero.
Åter till bilden: Nosen pekar mot Visingsös norra spets och ett litet försök att få till ett samhälle föreställande Gränna syns under flygplanets hjul.
Piper PA-28-180 Cherokee 180B SE-ECT var Norra Smålands Flygklubbs trotjänare 1966-80. Tror jag gjorde fyra teckningar på flygplan som använts av klubben vilka jag ramade in och hängde upp i klubbstugan. När denna renoverades några år senare tog jag ner dem, tyckte de inte var något vidare bra. Lite fjantiga, naiva. Sedan kom de ligga i en låda fram till nu.
SE-ECT finns fortfarande och är idag den äldsta flygande Cherokeen i Sverige. Tillverkningsår: 1963. Flygplantypen har betytt mer för flyget i Sverige än vad jag upplever att många - som borde veta - vill erkänna.
Nedan: Övning med FFK på Rännslätt sommaren 1970. De tre Cherokeerna som syns på bilden är SE-CZY och SE-FDA (från Jönköpings flygklubb) och SE-ECT (Norra Smålands flygklubb). I bakgrunden syns huset som kallades Gula sjukan, vilket brann ner hösten 1983. Bakom den vit/blå ECT syns en valp och längst ut till vänster anas en annan liten valp. Jag hade då fyllt två år...
SE-ECT var målad i sin orginallook vit och blå 1963-70. Därefter blev utseendet samma som syns i inlägget Sommaren 1971.
Anledningen till omlackeringen var en nödlandning i sjön Västra Lägern hösten 1970. Efter ett par veckor på sjöbotten kom SE-ECT, vilken utdömts av försäkringsbolaget som totalhavererad, att bli renoverad och åter iståndsatt av Nyge Aero.
Åter till bilden: Nosen pekar mot Visingsös norra spets och ett litet försök att få till ett samhälle föreställande Gränna syns under flygplanets hjul.
Piper PA-28-180 Cherokee 180B SE-ECT var Norra Smålands Flygklubbs trotjänare 1966-80. Tror jag gjorde fyra teckningar på flygplan som använts av klubben vilka jag ramade in och hängde upp i klubbstugan. När denna renoverades några år senare tog jag ner dem, tyckte de inte var något vidare bra. Lite fjantiga, naiva. Sedan kom de ligga i en låda fram till nu.
SE-ECT finns fortfarande och är idag den äldsta flygande Cherokeen i Sverige. Tillverkningsår: 1963. Flygplantypen har betytt mer för flyget i Sverige än vad jag upplever att många - som borde veta - vill erkänna.
Nedan: Övning med FFK på Rännslätt sommaren 1970. De tre Cherokeerna som syns på bilden är SE-CZY och SE-FDA (från Jönköpings flygklubb) och SE-ECT (Norra Smålands flygklubb). I bakgrunden syns huset som kallades Gula sjukan, vilket brann ner hösten 1983. Bakom den vit/blå ECT syns en valp och längst ut till vänster anas en annan liten valp. Jag hade då fyllt två år...