Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sommaren 1971...

Publicerad 2022-08-22 09:45:00 i Allmänt, Hemmafältet, Propulärkultur,

...är dessa bilder tagna. Platsen är Ränneslätt, väster om Eksjö.

Som jag nämnde, det var flera gamla medlemmar som dök upp på Eksjö Fly In. En av dessa var Anette, som tittade in med sin man Göran. Häromdagen skickade Anette några bilder och skrev bland annat följande:

Kom att tänka på att den första gången jag suttit i ett flygplan var med din pappa som pilot. Min pappa var ju också bonde och ibland när höskörden var klar ville han fira på något sätt. 1971 - jag var 13 år - så hade han pratat med Bengt om att flyga över Eksjö-Björka med omnejd. Det var så spännande och ett par turer gjordes så vi 5 i familjen fick en flygtur i Cesar Tore som jag sedan har spakat själv flera gånger. Hittade några bilder från det, kanske ser du att det är din pappa vid spakarna?

Att få se dessa bilder grep tag en smula i det gamla Lae-hjärtat. Visst ser jag att Bengan sitter där, i vänsterstolen. Cesar Tore är lika med Piper Cherokee 180B SE-ECT, Norra Smålands Flygklubbs trotjänare 1966-80.

Någongång 1970-71 fick även jag mitt luftdop. I samma flygplan. Med samme pilot. Många är intrycken och minnena från den där plåthangaren och Cesar Tore. Att de har präglat mig tämligen påtagligt, är nog rätt tydligt. Eller?
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela