Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1964 Debonair "Kalle David"

Publicerad 2024-01-28 19:45:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,


Ken Elliott fotograferade SE-EKD på Hannovermässan  i början av maj 1964. Flygplanet är en Beechcraft Debonair som är nytillverkat och har serienummer CD-745. Olika Beech Debonair har genom åren fått en del egna blogginlägg: 1964 Debonair "Delta Alfa", 1965 Debonair "Kalle Ivar"1966 Debonair "Daisy II" och 1967 Debonair "Gemet". Nu är dags för ännu ett. Det tog bara cirka åtta år att slutföra det...

Vad är då en Beechcraft Debonair? Jo, modellåren 1959-67 hette Beech Bonanza med så kallad straight tail för Debonair. Namnet försvann när Beechcraft 1968 även introducerade den förlängda A36. Då bestämde man att Beech Model 33, -35 och -36 alla skulle saluföras under ett och samma namn: Bonanza.

Beechcraft 35-B33 Debonair SE-EKD (c/n CD-745) hade ferryflugits över Atlanten och landat i Belfast den 4 april 1964. Samma dag flugen till Norrköping-Kungsängen via Stavanger. Norrköping var som bekant bas för Travelair Scandinavia som hade agenturen för Beechcraft. Jag gissar att pilot var den i sammanhangen legendariske Sten Englund.

Flygplanet utställt på en liten allmänflygmässa på Bromma. Curt Sandberg tog bilden den 10 september 1964. SE-EKD infördes på svenskt civilregister i april 1964 med Erikssons Maskinaffär i Arboga som ägare. Man behåller inte flygplanet länge och redan året därpå ersätts SE-EKD av en annan Debonair, SE-EKI.
 
Debonairen avregisteras redan den 10 mars 1965 som såld i Danmark där den några dagar senare blev OY-DMK. 1975 togs denna bilden av Mogens Wahl.
Genom åren flygplanet haft flera ägare: Per Nielsen A/S (1965-67), Scandinavian Air Trading Co A/S (dealer 1967), Svends Møbler A/S (1967-73), Tekker Electric (1973-76), H Ullersted & prtn (1976-78), Sidsel Ullersted (1978-79), B.C. Aviation ApS (1979-82), Ullersted Engineering ApS (1982) och Arne Hansen (1982-2000). Den siste ägaren baserade flygplanet på Kangerlussuaq på Grönland.
Erik Frikke fotograferade flygplanet i Ålborg 1989. OY-DMK avregistrerades i Danmark den 20 mars 2000 efter försäljning till Norge. Här blev det LN-AAP och som ägare noterades Fly Taxi Nord AS, tidigare känt som Lofotfly. Det kan noteras att Fly Taxi Nord även ägde PA-31 LN-FTN (passande reg!) som var föremål för ett blogginlägg för lite sedan.


De avslutande bilderna har tagits av David Pajus - det hela flygplanet fotograferad på skottdagen i 2016. Han hade då precis köpt denna Debonair som hade en total gångtid på cirka 2600 timmar.

Debonairens kropp hämtades den 24 augusti 2016 och en dag är det väl tänkt att SE-EKD ska återuppstå? Eller? LN-AAP avregistrerades den 13 juni 2023.

Flygplanet annonserades ut 2020 och hamnade hos Molin i Karlskoga. Han har ju renoverat några Bonanza/Debonair vid det här laget. Verkar lovande...

Good project aircraft. Totally paintstripped ready for primer and paint. 1600 hrs on original Continental IO-470K core engine. Good partly new interior. New wing bolts and nuts. Sold due to lack of time. New Hartzell propeller. Has not flown in 14 years.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela