Småländska flygrallyn - 2
Igår var vi ett 30-tal intresserade som fick lyssna när Lars Fogelqvist berättade om utflykterna som man gjorde i Smålands Flygsportförbunds regi ut i Europa i slutet av 70- och början av 80-talet. Alltid runt Kristi flygarhelg i maj.
I synnerhet handlade hans föredrag med bilder om Flygrallyt 1981 som hade Aten som mål. Efter att fått oss till livs lite julmat i flygplatsrestaurangen - som har åter öppnats efter renovering och nu ny regi - fick vi lyssna på Lars, som inledde med att berätta om sitt flygande. Ett brett register med ultralätta flygplan till Fokker 50 och det blev cirka 5500 flygtimmar innan certet lades på hyllan.
Lars hade mycket att berätta om dessa flygrallyn med Smålands flygklubbar, vars primus motor var Ingvar Asking i Ljungby. Extra kul blev det när Ingvars son Bengt Asking kunde flika in intressanta saker i berättelsen. Hans far lever fortfarande och en hälsning skulle framföras.
Ingvar Asking tackas efter genomfört flygrally 1981.
Det var ett digert arbete som Ingvar lade ner som reseledare och organisatör - telefonsamtal och brev i en tid långt innan internet. 1979 var det 16 flygplan med över 50 personer som deltog i rallyt! Se inlägget Småländska flygrallyn.
Men traditionen med småländska flygrallyn lever vidare, det kunde Jon Sandberg som nuförtiden har axlat Ingvars arbete, berätta om. 2025 siktar man vid Kristi Flygare flyga till Italien, eller till Bodö i Norge.
Tack alla för en kul och inspirerande kväll om reseflygande!
Några av de flygplan som deltog i flygrallyt 1981: Gissar att vi från vänster ser SE-IBX, SE-FDS, SE-FMY, SE-IDG, SE-FPV, SE-IDL (?) och SE-GDK. Längre bort blir det svårare...