Tp 55 Caribou landar i Eslöv
Flygvapnets enda Tp 55 Caribou landar bana 12 i Eslöv. Flygplanet användes i Sverige mellan september 1962 och mars 1965.
För mer om Tp 55 de Havilland Canada DHC-4A Caribou med svenskt militärt registreringsnummer 55001, se här. Man besökte flera andra mindre flygfält i landet med Tp 55:an, till exempel Varberg, Siljansnäs och Skå-Edeby. Historien om detta flygplans öden och äventyr efter tiden i Sverige är mycket intressant. Kanske återkommer till den.
Det andra flygplanet - utan bakre styrverk - är jag ganska säker är en Fairchild F24W-41A Forwarder med registreringen SE-AYI. I mars 1962 noterades B G Kjellström i Lund som ägare av detta flygplan i luftfartygsregistret. Luftvärdigheten gick ut utan förnyelse den 31 december 1963. Vidare öden för SE-AYI är för mig okända. Någon som vet mer?
Till vänster på ovan bild ser vi Engström Växtskydds hangar, numera ägd av Joakim Westh. Fotot är taget av KG Pressfoto och är funnen i Eslövs kommuns bildarkiv.
Nedan: A clean shot av Flygvapnets genom tiderna Renaste flygplan - Caribou!
För mer om Tp 55 de Havilland Canada DHC-4A Caribou med svenskt militärt registreringsnummer 55001, se här. Man besökte flera andra mindre flygfält i landet med Tp 55:an, till exempel Varberg, Siljansnäs och Skå-Edeby. Historien om detta flygplans öden och äventyr efter tiden i Sverige är mycket intressant. Kanske återkommer till den.
Det andra flygplanet - utan bakre styrverk - är jag ganska säker är en Fairchild F24W-41A Forwarder med registreringen SE-AYI. I mars 1962 noterades B G Kjellström i Lund som ägare av detta flygplan i luftfartygsregistret. Luftvärdigheten gick ut utan förnyelse den 31 december 1963. Vidare öden för SE-AYI är för mig okända. Någon som vet mer?
Till vänster på ovan bild ser vi Engström Växtskydds hangar, numera ägd av Joakim Westh. Fotot är taget av KG Pressfoto och är funnen i Eslövs kommuns bildarkiv.
Nedan: A clean shot av Flygvapnets genom tiderna Renaste flygplan - Caribou!