Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Åter i luften: Moth Trainer SE-BFH

Publicerad 2022-06-09 15:00:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,

Vallentuna den 23 maj 2022: de Havilland DH.60T Moth Trainer SE-BFH äntligen i luften igen! När skedde det senast? Luftvärdigheten för SE-BFH utgick 1949 och blev därefter inte förnyad? Det kan vara en liten fingervisning?

Flygplanet är tillverkat 1931 och var en av tio stycken av samma typ som då levererades till Flygvapnet. DH.60T fick svensk beteckning Sk 9 och denna flygplanindivid tilldelades id-nummer 5558, senare ändrat till 558. Mothen användes vid utbildningen av nya piloter vid Krigsflygskolan, F 5 på Ljungbyhed fram till hösten 1937 då det överfördes till F 3 på Malmen  - för mer omfattande historik se här. Mellan 1947 och 1951 var den civilt registrerad SE-BFH. I många år därefter lär Moth Trainern förvarats i en lada i Roslagen
Det har genom åren varit rätt stökigt vad det gäller "vem som är vem" rörande de före detta Sk 9:orna SE-BFI - som finns utställd på Flygvapenmuseum - och SE-BFH. Det hela kan härledas till att bägge Motharna besiktigades inför civilregistrering på samma tid och plats. Där och då - på Malmen 1947 - skedde en förväxling!  Men nu idag råder det inte längre något tvivel: SE-BFH har tillverkningsnummer 1718. Kan utläsas på tillverkningsplåten som finns på sin plats i orginal.

Här kommer ett par filmklipp från den 23 maj!

Start och landning Vallentuna. Pilot, tillika ägare, är Joakim Westh. Han har bistått bloggen med film och bilder till detta inlägg.

Kolla gärna in de tidgare inläggen Moth Trainer SE-BFH - 1, Moth Trainer SE-BFH - 2, Moth Trainer SE-BFH - 3 och Moth Trainer SE-BFH - 4.

Flygplanet har återuppbyggts av Åke Jansson under några år. Tidigare har Åke tillsammans med Joakim Westh bland annat restaurerat Sk 25 Bücker Bestmann SE-BMN och Biafraveteranen SE-EUB, en MFI-9B.
Grattis Åke och Joakim! Och tack för att vi än en gång kan uppleva ett stycke genuin svensk flyghistoria i sitt rätta element. Med sina 91 år gissar jag att den gamla Sk 9:an är det äldsta flygplanet i flygande skick som ingått i Flygvapnet.

Avslutar idag med vetskapen att jag snart kommer få anledning att återkomma till Westh Flyg AB:s flygplansflotta...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela