D-INGA på Torslanda
Här ser vi Morane-Saulnier MS.760B Paris II med den tyska registreringen D-INGA vid ett besök på Torslanda cirka 1965. Bild: Christer Rydberg via NOA.
Man kan fråga sig vad INGA hade för ärende i Götet? Kanske var det frågan om demo? Agenturen hölls på den här tiden av Travelair Scandinavia och flygplanet ägdes väl av moderbolaget Travelair Bremen.
Paris Jet D-INGA hade tillverkningsnummer 98 och rullade ut från fabriken 1961. Flygplanet kom 1967 hamna på franskt register som F-BOHM och har därefter i tur och ordning burit identiteterna HB-VEP, 3A-MPP och F-GKPP.
Den 15 oktober 1991 förstördes F-GKPP i en bombexplosion när planet var parkerat på Calvi:s flygplats på Korsika. Gissar att det var ett attentat som hänger ihop med konflikten mellan den koriskanska separatistorganisationen FLNC och franska staten. Vore intressant med lite mer info om händelsen...
Man kan fråga sig vad INGA hade för ärende i Götet? Kanske var det frågan om demo? Agenturen hölls på den här tiden av Travelair Scandinavia och flygplanet ägdes väl av moderbolaget Travelair Bremen.
Paris Jet D-INGA hade tillverkningsnummer 98 och rullade ut från fabriken 1961. Flygplanet kom 1967 hamna på franskt register som F-BOHM och har därefter i tur och ordning burit identiteterna HB-VEP, 3A-MPP och F-GKPP.
Den 15 oktober 1991 förstördes F-GKPP i en bombexplosion när planet var parkerat på Calvi:s flygplats på Korsika. Gissar att det var ett attentat som hänger ihop med konflikten mellan den koriskanska separatistorganisationen FLNC och franska staten. Vore intressant med lite mer info om händelsen...