Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Safir SE-KVB

Publicerad 2023-11-20 11:20:00 i Allmänt, Propulärkultur, Saab Safir,


Med tanke på vilken dag det är idag ska man passa på att plocka fram något Safir-relaterat. Jodå, i bloggskafferiet fanns sedan ett tag tillbaka denna planta till ett kommande inlägg. Det handlar om en av Flygvapnets Sk 50B.

Den inledande bilden togs vid flygdagen i Halmstad den 20 augusti 1989. Ett tiotal Sk 50, som Saab 91B och -C kallades i Flygvapnet, hade samlats till en formationsflygning. En av de deltagande Safirerna var nummer 50015 som tillhörde F 10 i Ängelholm, på andra sidan Hallandsåsen. Radioanropet var Johan 76 och tror faktiskt att det just i denna Sk 50B som jag fick min muckarflygning året innan.

Som alla Sk 50B tillverkades flygplanet av det nederländska skeppsvarvet De Schelde i Dordrecht i slutet av 1952 och levererades till Kungl. Krigsflygskolan, F 5, i Ljungbyhed. Totalt fick Flygvapnet 75 stycken exemplar av tresitsiga Sk 50B och några år senare ytterligare ett tiotal, då av den fyrsitsiga versionen Sk 50C (Saab 91C).

1973 överfördes 50015 till F 14 i Halmstad och fick fenkoden 92. Några år senare hamnade flygplanet på F 10 i Ängelholm, nu med nummer 76 på fenan. Som jag minns det hanterades Safirerna vid F 10 av 3.stationskompaniet. I slutet av 80-talet var det tre-fyra stycken SK 50 som hölls igång vid Ängelholmsflottiljen. 1988 noterade jag 50075 (Johan 71), 50060 (Johan 72 - utlånad till F 14), 50093 (Johan 75) och 50015 (Johan 76).

I och med att flygplantypen fasades ut i Flygvapnet i början av 90-talet kom kvarvarande SK 50 fördelas på flygklubbar som bildats vid flottiljerna. 50015 kom 1992 att hamna hos F 6 Flygklubb i Karlsborg och fick nu registeringen SE-KVB

Den sista november 1997 utgick luftvärdigheten för SE-KVB och kom därefter inte att förnyas. Se här för en bild från september 1997.
Denna bild tog jag på Kjula den 8 maj 2006. En vingslös 50015/SE-KVB stående på en bilsläpkärra utanför en av hangarerna. Det känns som Safiren rätt nyligen kommit hit. Av allt att döma är SE-KVB såld till en privatperson.

Två år senare hittar vi SE-KVB i en hangar på Bromma - se detta blogginlägg. Här berättas det också att flygplanet är sålt till Nederländerna och bil och släp är på plats. Att De Schelde har tillverkat Safiren gör nog sitt för denna affär...

Vad jag vet har inte gamla 50015/SE-KVB kommit i luften igen i Nederländerna. Har dock sett bilder på Safiren utställd på diverse tillställningar. Här är ett exempel.
 
Den avslutande bilden är också ett rätt välkänt vykort. Har syns den då gulmålade 50015 landa vid ett skolpass på Ljungbyhed cirka 1970.


Å andra sidan, vid flygskola/propeller på Ljungbyhed. Inte helt ensam heller...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela