SF.260 SE-CWR

Här kommer två bilder på en och samma flygplansindivid. SE-CWR? säger kanske någon: Det var väl en Mooney 201!? Jo, det stämmer. Men redan 1967 reserverades denna registreringsbeteckning av AB Flyg In för en ny SIAI Marchetti SF.260. Från ett tidigare inlägg publicerat för snart 15 år sedan:
På 60-talet saluförde AB Flyg In på Bromma italienska SIAI-Marchetti-flygplan. Förutom SF.260 och SIAI-Marchetti S.205 skulle man importera lyxamfibien SIAI-Marchetti FN.333. I det senare fallet sålde man en, SE-CWN, och vad det gällde S.205 så importerades ett demoexemplar, SE-CWO.
Man hade höga ambitioner vad det gällde Stelio Fratis smäckert designade SF.260 men tyvärr blev försäljningsresultatet rätt magert: Demoexemplaret I-SIAY (c/n 103 - den tredje tillverkade alltså) målades upp som SE-CWR men registrerades aldrig som sådan. Därutöver sålde man - som sagt - SE-CWU, men som levererades ny till Norge och blev LN-BIV. Sedan "bidde det inte mer", tyvärr.
Nedanstående bild tog Lars E Lundin på Malmen den 24 september 1967.
Man hade höga ambitioner vad det gällde Stelio Fratis smäckert designade SF.260 men tyvärr blev försäljningsresultatet rätt magert: Demoexemplaret I-SIAY (c/n 103 - den tredje tillverkade alltså) målades upp som SE-CWR men registrerades aldrig som sådan. Därutöver sålde man - som sagt - SE-CWU, men som levererades ny till Norge och blev LN-BIV. Sedan "bidde det inte mer", tyvärr.
Nedanstående bild tog Lars E Lundin på Malmen den 24 september 1967.
