Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Dags för en SF.260? - 5

Publicerad 2008-10-08 13:43:00 i Propulärkultur,

Snappade häromdagen upp att denna - gamla "svenskättling" - är till salu.



"Svenskättling"!? Vad menas? Jo, se' ni...

SE-CWU SIAI Marchetti SF.260  c/n 107  1967
16.11.67 Reserved by N F Nygren, Gagnef, but not taken up, became LN-BIV and later
G-BAGB - still active.

Och priset.......

125,000.00 GBP
United Kingdom Pounds
= 1,562,117.05 SEK
Sweden Kronor


Hittade även kärran på AvBuyer.



På 60-talet saluförde AB Flyg In på Bromma italienska SIAI-Marchetti-flygplan. Förutom SF.260 och SIAI-Marchetti S.205 skulle man importera lyxamfibien SIAI-Marchetti FN.333. I det senare fallet sålde man en, SE-CWN, och vad det gällde S.205 så importerades ett demoexemplar, SE-CWO.

Man hade höga ambitioner vad det gällde Stelio Fratis smäckert designade SF.260 men tyvärr blev försäljningsresultatet rätt magert: Demoexemplaret I-SIAY (c/n 103 - den tredje tillverkade alltså) målades upp som SE-CWR men registrerades aldrig som sådan. Därutöver sålde man - som sagt - SE-CWU, men som levererades ny till Norge och blev LN-BIV. Sedan "bidde det inte mer", tyvärr.


En luftens sportbil, men utan den markbundna sportbilens hastighetsbegränsningar och med obegränsad rörlighet i vertikalled. Ja, så skulle man kunna karaktärisera SF 260, en jaktplansliknande skapelse från Italien med en 260 hp motor och inredning från Pininfarina.

Så lyder ingressen till provflygrapporten av SF.260 i Flyghorisont 10/1966. Aviamilano-byggda andra prototypen till SF.260, I-ALLA (c/n 502), hade besökt Bromma och Torgil Rosenberg och Björn Löwgren fick tillfälle att flyga kärran - läs hela artikeln: Sida 1 och sida 2.

Här är en annons från hösten 1966.

1969/70 avslutades verksamheten hos AB Flyg In på Bromma. Eller kanske "flögs den in" i en annan firma? 


Om Dragon Rapide kan anses som flygpornografi...ja, då vågar jag knappt tänka på vad SF.260 kan klassas som ;)


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Christer

Publicerad 2008-10-08 15:24:15

Märkligt, diskuterade med GC igår om vi inte skulle försöka finna en SF260 som vi kunde renovera... (Hade dock tänkt oss en något billigare)

Postat av: F

Publicerad 2008-10-08 16:08:34

Med era kontakter i Afrika borde det - med lite tur - gå att hitta något billigare än denna (som inte lär behöva ngn renovering). SF.260 blir frukat dyra i Europa...o kanske t o m snäppet värre i USA.



Tror inte de är billigare här, men kan ändå vara intressanta att kika på:



http://www.airpowerinternational.com/aircraft

Postat av: Martin

Publicerad 2008-10-11 09:56:52

Läste på annat ställe i din blögg....



"LN-TVI kom i sällskap med MFI-15 LN-BIV på fredagskvällen"



Hur hänger det här ihop, med tanke på vad du skrev oven..



Mvh

/M

Postat av: F

Publicerad 2008-10-11 10:10:26

Den MFI-15 som kom där - till Eslöv - den där fredagskvällen är (minst) den tredje kärran som burit reggan LN-BIV...om det är förklaringen som du är ute efter?

Postat av: Martin

Publicerad 2008-10-11 20:57:33

Jo, typ så tänkte jag... Många BIV - blev det..



Mvh

/M

Postat av: F

Publicerad 2008-10-12 10:13:18

BIVere of diz fact... :)



I vårt västra grannland återanvänder man reg....vilket vi inte i gamla Svedala gör - registreringen är unik för flygplansindividen.

Om "allt klaffar" så ska en f d SE-reggad kärra återfå sina gamla bokstäver om den säljs tillbaka från utlandet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela