Dags för en SF.260? - 5
Snappade häromdagen upp att denna - gamla "svenskättling" - är till salu.
"Svenskättling"!? Vad menas? Jo, se' ni...
SE-CWU SIAI Marchetti SF.260 c/n 107 1967
16.11.67 Reserved by N F Nygren, Gagnef, but not taken up, became LN-BIV and later G-BAGB - still active.
Och priset.......
125,000.00 GBP United Kingdom Pounds |
= | 1,562,117.05 SEK Sweden Kronor |
Hittade även kärran på AvBuyer.
På 60-talet saluförde AB Flyg In på Bromma italienska SIAI-Marchetti-flygplan. Förutom SF.260 och SIAI-Marchetti S.205 skulle man importera lyxamfibien SIAI-Marchetti FN.333. I det senare fallet sålde man en, SE-CWN, och vad det gällde S.205 så importerades ett demoexemplar, SE-CWO.
Man hade höga ambitioner vad det gällde Stelio Fratis smäckert designade SF.260 men tyvärr blev försäljningsresultatet rätt magert: Demoexemplaret I-SIAY (c/n 103 - den tredje tillverkade alltså) målades upp som SE-CWR men registrerades aldrig som sådan. Därutöver sålde man - som sagt - SE-CWU, men som levererades ny till Norge och blev LN-BIV. Sedan "bidde det inte mer", tyvärr.
En luftens sportbil, men utan den markbundna sportbilens hastighetsbegränsningar och med obegränsad rörlighet i vertikalled. Ja, så skulle man kunna karaktärisera SF 260, en jaktplansliknande skapelse från Italien med en 260 hp motor och inredning från Pininfarina.
Så lyder ingressen till provflygrapporten av SF.260 i Flyghorisont 10/1966. Aviamilano-byggda andra prototypen till SF.260, I-ALLA (c/n 502), hade besökt Bromma och Torgil Rosenberg och Björn Löwgren fick tillfälle att flyga kärran - läs hela artikeln: Sida 1 och sida 2.
Här är en annons från hösten 1966.
1969/70 avslutades verksamheten hos AB Flyg In på Bromma. Eller kanske "flögs den in" i en annan firma?
Om Dragon Rapide kan anses som flygpornografi...ja, då vågar jag knappt tänka på vad SF.260 kan klassas som