Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygande i bloggosfären sedan 2005

Savage S.E.5a på Malmen och på Torslanda

Publicerad 2023-01-24 05:59:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

En Royal Aircraft Factory S.E.5a med engelsk registrering G-EBDW på skidor på Malmen i början av 1924. Flygplanet förbereds för start mot Göteborg. 
Tumme upp! Nu åker vi!

Men hur kommer det sig att ett engelskt jaktplan från första världskriget med civil registrering hamnat där, på Malmen? Snart är det hundra år sedan...
Bra fråga. G-EBDW hade enligt uppgift faktiskt ankommit redan sommaren 1923. Under några månader kom flygplanet att få en omfattande översyn hos FVM, Flygkompaniets tygverkstäder Malmen.

Lite tidsperspektiv: G-EBDW registrerades på JC Savage den 28 juni 1922. Luftvärdigheten utgick i juni 1924 och G-EBDW avregistrerades den 5 januari 1926. Sedan skrotad på Hendon.

Vem var då denne Savage? Major Jack Savage, som även hade försökt av vara flygjournalist, var mannen bakom Savage Sky Writing Company Ltd., pionjärföretaget som sysslade med att skriva ord i skyn med hjälp av rök. Totalt kom företaget att anskaffa 33 stycken S.E.5a för ändamålet och vara verksamma - förutom i Europa även i USA - en bra bit in på 30-talet. De sista flygplanen donerades då till muséer.
Åter till de inledande bilderna. I mars 1924 flyger en Mr Bramson G-EBDW från Malmen till Göteborg. Den 1 april är han tillbaka i Linköping och genomför då skywriting över staden. Flera andra städer i Sverige lär även ha besökts.

Faktum är att det i Sverige 1923 fanns två engelska S.E.5 för skywriting. 
S.E.5a G-EBDU The Sweep II med Mogens Bramson i sittbrunnen.
G-EBDU registrerades - likt G-EBDW - den 28 1922 på JC Savage. Redan den 2 juni 1924 noteras dock flygplanet i engelska registret under kolumnen Permanent Withdrawal from Use of Aircraft. Därefter skrotades G-EBDU på Hendon, även den. Livslängden var väl sådär...

Avslutningsvis känns det nu som läge att saxa en bit text och en bild från ett tidigare inlägg:

På denna bild ser vi det första flygplan som satte ner hjulen på Torslanda, en S.E.5a  framför Blå Hangaren som då var under uppförande. Denna S.E.5a, G-EBDU, landade på Torslanda den 28 juni 1923, drygt en månad före invigningen av flygplatsen. Pilot var den danskfödde engelsmannen Mogens Louis Bramson som jobbade åt Savage Sky Writing Company Ltd, ett företag som flög Europa runt för "Skywriting" och i Göteborg gjorde reklam för ILUG, Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg, vilken skulle hållas i samband med invigningen. Läs mer om “Scandinavian Sky-Writing Expedition" 1923-24 på Rob Mulders websida

Med andra ord, snart även är det hundra år sedan Torslanda invigdes. Finns mer om S.E.5a i Sverige i bloggskafferiet, så det kommer en uppföljning. Mogens Bramson var dessa år European Manager i Savage Sky Writing Company och lindrigt sagt en intressant person. Återkommer i morgon till Mogens...

Liknande inlägg

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela