Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om en Piper Navajo - SE-IAS

Publicerad 2022-09-13 10:00:00 i Allmänt, Flygföretagande, Piper, Propulärkultur,

Piper PA-31 Navajo C SE-IAS inmönstrad vid den militära övningen FOCUS-89. Enligt då nya direktiv märktes "civilmilitära" flygplan helt enkelt med att en trekronordekal sattes över SE-prefixet. Även bolagsnamn tejpades tillfälligt över. Jonny Andersson tog bilden på Jönköping-Axamo i september 1989.

De försvinner mer och mer, de gamla trotjänarna, de gamla PA-31:orna. Man minns dem som riktiga arbetshästar. När man snackade om taxiflyg på 70- och 80-talet såg man spontant framför sig just en Navajo. Någon liknade PA-31 vid "affärsflygets DC-3". Tja, åtminstone här i Norden kan man nog påstå det. Totalt kom nästan 4000 stycken tillverkas mellan 1966 och -84 och det rör sig nog om ett par hundra som figurerat i de nordiska länderna under årens lopp. Det har tidigare publicerats fler inlägg om flygplantypen. Se förresten gärna även inläggen Om en Piper Navajo - SE-FLI och Om en Piper Navajo - SE-GBS

Här kommer ännu ett exempel på en Piper Navajo som man tidigare stötte på här och var.  Just denna, SE-IAS, var tillverkad i slutet av 1978 och var av årsmodell 1979. Tillverkningsnummer: 31-7912028. John-Olof Holmström hämtade SE-IAS i Lakeland för den svenske Piper-agenten Nyge-Aeros räkning i slutet av januari 1979. J-O ferryflög SE-IAS Lakeland - White Plains - Goose Bay - Reykjavík - Nyköping/Brandholmen mellan 1979-01-29 och 79-01-31.

Den 11 maj 1979 infördes SE-IAS officiellt i luftfartygsregistret med AB Nyge-Aero som ägare och några veckor senare överfördes äganderätten till AB Ekonomitryck i Örebro.
SE-IAS fotograferad i Örebro den 24 maj 1981 av Hans Spritt. 

I februari 1982 överfördes ägandet på Bromma Air Maintenance AB (BAM). Företaget kom att behålla flygplanet resten av 80-talet. 

I början av november 1990 noteras en ny ägare: Business Aircraft Sales Sweden AB i Oskarshamn. Bakom det företagsnamnet stod den gamle VD:n i Syd-Aero, Bengt Carlsson. Genom åren var han involverad i många företag, agenturer och sålde många flygplan.  

SE-IAS kom att användas av Hultsfreds-Hus och deras ägare och kom då baseras i just i Hultsfred. Tror att det var de nya marknaderna som hade öppnat sig i Österuropa, Baltikum och Ryssland som motiverade behovet av ett affärsflygplan. Men det tidiga 90-talet var stökiga år i husbranschen: Hultsfreds-Hus ägdes av Boro AB vilket försattes i konkurs den 19 november 1991. Borohus - och Hultsfreds-Hus - togs då över av LB Invest, men försattes pånytt i konkurs 1993. 
SE-IAS ommålad i Holmstroem Airs bolagsfärger i hangar i Hultstred i maj 1994.

Den 16 februari 1993 noterades en ny ägare av SE-IAS: Holmstroem Air AB i Hultsfred. Holmström hade varit involverad i flygningarna åt LB-koncernenen och hade även nära kontakt med Bengt Carlsson. Dessutom hade Holmström-Flyg tidigare ägt en snarlik PA-31 i många år: SE-IAC. 

I slutet av maj 1995 försattes även Holmstroem Air AB i konkurs och som ny ägare av SE-IAS blev flygplansförsäljaren Andersson Aircraft AB i Nyköping. Navajon vandrar snart vidare...

Den 7 augusti 1995 blir  Blekingeflyg AB i Ronneby officiellt ny ägare. SE-IAS döps till Karlskrona. Blekingeflyg använder flygplanet under cirka ett års tid innan man ersätter det med en Cessna Citation I, SE-DVA.

Därför säljs SE-IAS till Flyg AB Göta Vingar i Stockholm. Överlåtelsen noteras den 23 oktober 1996.

SE-IAS i Göta Vingars blågula målning på Bromma 2001, fotograferad av Paul Compton. Det finns för övrigt sedan många år ett påbörjat inlägg om Göta Vingar i bloggskafferiet.

Huvudsakliga basen var nu Bromma, men av allt att dömma kom SE-IAS bli bolagets enda egna flygplan. Göta Vingar begärdes i konkurs i april 2005 och denna avslutades året därpå.

I maj 2006 blir det en ny ägare till SE-IAS: Blom Geomatics AS, Sandvika, Norge. Den 1 december samma år avregistreras Navajon som såld till Norge.

Nedan: Piper PA-31-310 Navajo C LN-LAS, ex SE-IAS, vid pumpen på Jönköping-Axamo (ESGJ) den 13 mars 2012. Se ESGJ - ESSU - ESKK 120313. LN-LAS avfördes ur det norska registret den 10 augusti 2021 och skrotades i Rakkestad under hösten samma år.
https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2012/018_193768083.jpg

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela