Om en Piper Navajo - SE-IAS
Piper PA-31 Navajo C SE-IAS inmönstrad vid den militära övningen FOCUS-89. Enligt då nya direktiv märktes "civilmilitära" flygplan helt enkelt med att en trekronordekal sattes över SE-prefixet. Även bolagsnamn tejpades tillfälligt över. Jonny Andersson tog bilden på Jönköping-Axamo i september 1989.
De försvinner mer och mer, de gamla trotjänarna, de gamla PA-31:orna. Man minns dem som riktiga arbetshästar. När man snackade om taxiflyg på 70- och 80-talet såg man spontant framför sig just en Navajo. Någon liknade PA-31 vid "affärsflygets DC-3". Tja, åtminstone här i Norden kan man nog påstå det. Totalt kom nästan 4000 stycken tillverkas mellan 1966 och -84 och det rör sig nog om ett par hundra som figurerat i de nordiska länderna under årens lopp. Det har tidigare publicerats fler inlägg om flygplantypen. Se förresten gärna även inläggen Om en Piper Navajo - SE-FLI och Om en Piper Navajo - SE-GBS.
Här kommer ännu ett exempel på en Piper Navajo som man tidigare stötte på här och var. Just denna, SE-IAS, var tillverkad i slutet av 1978 och var av årsmodell 1979. Tillverkningsnummer: 31-7912028. John-Olof Holmström hämtade SE-IAS i Lakeland för den svenske Piper-agenten Nyge-Aeros räkning i slutet av januari 1979. J-O ferryflög SE-IAS Lakeland - White Plains - Goose Bay - Reykjavík - Nyköping/Brandholmen mellan 1979-01-29 och 79-01-31.
Den 11 maj 1979 infördes SE-IAS officiellt i luftfartygsregistret med AB Nyge-Aero som ägare och några veckor senare överfördes äganderätten till AB Ekonomitryck i Örebro.
I februari 1982 överfördes ägandet på Bromma Air Maintenance AB (BAM). Företaget kom att behålla flygplanet resten av 80-talet.
I början av november 1990 noteras en ny ägare: Business Aircraft Sales Sweden AB i Oskarshamn. Bakom det företagsnamnet stod den gamle VD:n i Syd-Aero, Bengt Carlsson. Genom åren var han involverad i många företag, agenturer och sålde många flygplan.
SE-IAS kom att användas av Hultsfreds-Hus och deras ägare och kom då baseras i just i Hultsfred. Tror att det var de nya marknaderna som hade öppnat sig i Österuropa, Baltikum och Ryssland som motiverade behovet av ett affärsflygplan. Men det tidiga 90-talet var stökiga år i husbranschen: Hultsfreds-Hus ägdes av Boro AB vilket försattes i konkurs den 19 november 1991. Borohus - och Hultsfreds-Hus - togs då över av LB Invest, men försattes pånytt i konkurs 1993.
Den 16 februari 1993 noterades en ny ägare av SE-IAS: Holmstroem Air AB i Hultsfred. Holmström hade varit involverad i flygningarna åt LB-koncernenen och hade även nära kontakt med Bengt Carlsson. Dessutom hade Holmström-Flyg tidigare ägt en snarlik PA-31 i många år: SE-IAC.
I slutet av maj 1995 försattes även Holmstroem Air AB i konkurs och som ny ägare av SE-IAS blev flygplansförsäljaren Andersson Aircraft AB i Nyköping. Navajon vandrar snart vidare...
Den 7 augusti 1995 blir Blekingeflyg AB i Ronneby officiellt ny ägare. SE-IAS döps till Karlskrona. Blekingeflyg använder flygplanet under cirka ett års tid innan man ersätter det med en Cessna Citation I, SE-DVA.
Därför säljs SE-IAS till Flyg AB Göta Vingar i Stockholm. Överlåtelsen noteras den 23 oktober 1996.
SE-IAS i Göta Vingars blågula målning på Bromma 2001, fotograferad av Paul Compton. Det finns för övrigt sedan många år ett påbörjat inlägg om Göta Vingar i bloggskafferiet.
Huvudsakliga basen var nu Bromma, men av allt att dömma kom SE-IAS bli bolagets enda egna flygplan. Göta Vingar begärdes i konkurs i april 2005 och denna avslutades året därpå.
I maj 2006 blir det en ny ägare till SE-IAS: Blom Geomatics AS, Sandvika, Norge. Den 1 december samma år avregistreras Navajon som såld till Norge.
Nedan: Piper PA-31-310 Navajo C LN-LAS, ex SE-IAS, vid pumpen på Jönköping-Axamo (ESGJ) den 13 mars 2012. Se ESGJ - ESSU - ESKK 120313. LN-LAS avfördes ur det norska registret den 10 augusti 2021 och skrotades i Rakkestad under hösten samma år.
De försvinner mer och mer, de gamla trotjänarna, de gamla PA-31:orna. Man minns dem som riktiga arbetshästar. När man snackade om taxiflyg på 70- och 80-talet såg man spontant framför sig just en Navajo. Någon liknade PA-31 vid "affärsflygets DC-3". Tja, åtminstone här i Norden kan man nog påstå det. Totalt kom nästan 4000 stycken tillverkas mellan 1966 och -84 och det rör sig nog om ett par hundra som figurerat i de nordiska länderna under årens lopp. Det har tidigare publicerats fler inlägg om flygplantypen. Se förresten gärna även inläggen Om en Piper Navajo - SE-FLI och Om en Piper Navajo - SE-GBS.
Här kommer ännu ett exempel på en Piper Navajo som man tidigare stötte på här och var. Just denna, SE-IAS, var tillverkad i slutet av 1978 och var av årsmodell 1979. Tillverkningsnummer: 31-7912028. John-Olof Holmström hämtade SE-IAS i Lakeland för den svenske Piper-agenten Nyge-Aeros räkning i slutet av januari 1979. J-O ferryflög SE-IAS Lakeland - White Plains - Goose Bay - Reykjavík - Nyköping/Brandholmen mellan 1979-01-29 och 79-01-31.
Den 11 maj 1979 infördes SE-IAS officiellt i luftfartygsregistret med AB Nyge-Aero som ägare och några veckor senare överfördes äganderätten till AB Ekonomitryck i Örebro.
SE-IAS fotograferad i Örebro den 24 maj 1981 av Hans Spritt.
I februari 1982 överfördes ägandet på Bromma Air Maintenance AB (BAM). Företaget kom att behålla flygplanet resten av 80-talet.
I början av november 1990 noteras en ny ägare: Business Aircraft Sales Sweden AB i Oskarshamn. Bakom det företagsnamnet stod den gamle VD:n i Syd-Aero, Bengt Carlsson. Genom åren var han involverad i många företag, agenturer och sålde många flygplan.
SE-IAS kom att användas av Hultsfreds-Hus och deras ägare och kom då baseras i just i Hultsfred. Tror att det var de nya marknaderna som hade öppnat sig i Österuropa, Baltikum och Ryssland som motiverade behovet av ett affärsflygplan. Men det tidiga 90-talet var stökiga år i husbranschen: Hultsfreds-Hus ägdes av Boro AB vilket försattes i konkurs den 19 november 1991. Borohus - och Hultsfreds-Hus - togs då över av LB Invest, men försattes pånytt i konkurs 1993.
SE-IAS ommålad i Holmstroem Airs bolagsfärger i hangar i Hultstred i maj 1994.
Den 16 februari 1993 noterades en ny ägare av SE-IAS: Holmstroem Air AB i Hultsfred. Holmström hade varit involverad i flygningarna åt LB-koncernenen och hade även nära kontakt med Bengt Carlsson. Dessutom hade Holmström-Flyg tidigare ägt en snarlik PA-31 i många år: SE-IAC.
I slutet av maj 1995 försattes även Holmstroem Air AB i konkurs och som ny ägare av SE-IAS blev flygplansförsäljaren Andersson Aircraft AB i Nyköping. Navajon vandrar snart vidare...
Den 7 augusti 1995 blir Blekingeflyg AB i Ronneby officiellt ny ägare. SE-IAS döps till Karlskrona. Blekingeflyg använder flygplanet under cirka ett års tid innan man ersätter det med en Cessna Citation I, SE-DVA.
Därför säljs SE-IAS till Flyg AB Göta Vingar i Stockholm. Överlåtelsen noteras den 23 oktober 1996.
SE-IAS i Göta Vingars blågula målning på Bromma 2001, fotograferad av Paul Compton. Det finns för övrigt sedan många år ett påbörjat inlägg om Göta Vingar i bloggskafferiet.
Huvudsakliga basen var nu Bromma, men av allt att dömma kom SE-IAS bli bolagets enda egna flygplan. Göta Vingar begärdes i konkurs i april 2005 och denna avslutades året därpå.
I maj 2006 blir det en ny ägare till SE-IAS: Blom Geomatics AS, Sandvika, Norge. Den 1 december samma år avregistreras Navajon som såld till Norge.
Nedan: Piper PA-31-310 Navajo C LN-LAS, ex SE-IAS, vid pumpen på Jönköping-Axamo (ESGJ) den 13 mars 2012. Se ESGJ - ESSU - ESKK 120313. LN-LAS avfördes ur det norska registret den 10 augusti 2021 och skrotades i Rakkestad under hösten samma år.