22 är 80 - 2
Som lite hintat i 22 är 80 häromdagen, så skulle det hända något den 20 september. Alltså på 80-årsdagen av den första provflygningen av det svenska jaktflygplanet FFVS J 22. Jodå, Warbirds of Sweden bjöd in till Roll in av J 22 nummer 22149 på Aeroseum på Säve!
Det bjöds på smörgåstårta, bubbel och tal av Klas Lundberg, son till J 22:ans konstruktör Bo Lundberg, och Warbirds of Swedens Svante Kilén samt Aeroseums Roger Eliasson. Festligt, roligt och högtidligt - som det ska vara på en stor bemärkelsedag!
Björn Svedfeldt, Klas Lundberg, Svante Kilén, Roger Eliasson och Henrik Bergman framför flygplanskroppen till J 22 nummer 22149. Bild: Nils Kornstrand.
Här på Aeroseum ska flygplanet monteras ihop vart efter detaljerna i restaureringsabetet blir klara. Det är ett mycket omfattande jobb och siktet är inställt att ha J 22:an i luften 2026, det år som Flygvapnet fyller 100 år. Tänkt registrering är SE-FVO. En av viktigaste projektets drivkrafter, Henrik Bergman, berättade för mig om sitt arbete. Jag känner mig rätt övertygad om att de kommer fixa det till 2026.
Här på Aeroseum ska flygplanet monteras ihop vart efter detaljerna i restaureringsabetet blir klara. Det är ett mycket omfattande jobb och siktet är inställt att ha J 22:an i luften 2026, det år som Flygvapnet fyller 100 år. Tänkt registrering är SE-FVO. En av viktigaste projektets drivkrafter, Henrik Bergman, berättade för mig om sitt arbete. Jag känner mig rätt övertygad om att de kommer fixa det till 2026.
Som tidigare nämts så ägs flygplanet av Svedinos Bil- och Flygmuseum. Det var Lennart "Svedino" Svedfeldt som hittade 22149 - eller snarare resterna av planet - på ett övningsfält utanför Karlsborg i början av 70-talet. Ja, även Björn Svedfeldt hann man byta några ord med.
Tack för en trevlig dag på Säve! Och tack för att Nils och jag fick komma. Det kommer förhoppningsvis att bli fler uppdateringar här på bloggen om detta projekt. För det här är kulturhistoria i ordets rätta, det vill jag lova!