Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

22 är 80 - 1

Publicerad 2022-09-17 11:17:00 i Allmänt, Propulärkultur,

FFVS J 22 fyller om några dagar 80 år! Den 20 september 1942 provflögs prototypen 22001 för första gången på Bromma. Pilot var chefen för Försökscentralen (FC), Olof Enderlein. På bilden ovan ser vi J 22A nummer 22113 med koden 43 tillhörande 3.divisionen vid F 9. Flygplanet var en av de första av typen som levererades till Flygvapnet i slutet av 1943/början av 1944. 

Bo Lundberg hade konstruerat J 22 med utgångspunkt i ett 1939 nedlagt projekt hos Götaverken, som hade haft beteckningen GP9. J 22 var dock mindre och lättare än GP9.

Det var lite svensk hemslöjd över J 22: Konstruktionen var enkelt beskrivet bestående av ett stålskelett (tillverkat av Hägglund & Söner i Örnsköldsvik) som kläddes med paneler av formpressat björkplywood (vilket levererades från Svenska Möbelfabrikerna, SMF, i Bodafors). Motor var STWC-3, en svensk kopia på P&W R-1830-SC3-G, som var något av en standardmotor för svenska stridsflygplan för den här tiden. Fanns även i Saab B 17A och Saab B 18A.
22001 fotograferad på Bromma. 

De bägge prototyperna 22001 och 22002 tillverkades av en för ändamålet speciellt bildad verksamhet, Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm (FFVS). Denna höll till i en hangar på Bromma flygplats, där också de flesta serietillverkade  J 22 sedan kom att sättas ihop. De sista exemplaren monterades hos CVA i Arboga 1945-46.

Kolla gärna in de tidigare inläggen J 22 och mycket snö på Malmen, J 22:an i Tullingeberget och 22-projektet.

Denna text kommer fråm Allers samlarserie Flygparaden från det sena 40-talet. Högerklicka för att underlätta läsning.

Återkommande "bevingat uttryck" vad det gäller J 22 under 40-talet är Världens snabbaste jaktplan i förhållande till motorstyrkan. Se det som lite Folkhemspropaganda från en tid då det mesta gällade prestanda för svenska stridsflygplan hemligstämplades. 

De sista exemplaren av J 22 togs ur tjänst 1952. Den sista flygningen med flygplantypen skedde alltså då, för 70 år sedan. Men om något år eller så bör Warbirds of Swedens restaurering av Svedinos J 22 nummer 22149 vara klar. Med andra ord kan vi se fram emot en J 22 i luften igen relativt snart.

Nu ser jag fram emot högtidlighållandet den 20 september, när 22 blir 80!

Nedan: Fyra J 22 ur 3/F 10 parkerade på gamla flygfältet i Jönköping när det var flygdag 1947.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela