Swedavia säger upp Arlanda Flygsamlingar - 2
Hur kan man väcka opinion runt Swedavias hantering av Arlanda Flygsamlingar?
Är det inte värt till exempel ett inslag i hos SVT Kulturnyheterna? Finns inte någon kulturpersonlighet/flyghistoriker/författare som SVT Kultur kan i programmet Sverige lyfta fram? Och då samtidigt lyfta fram Arlanda Flygsamlingars belägenhet?
Kultur är viktigt. Viktigare än jag tror att många av oss förstår. Och när argumentet kultur kommer in i bilden kan det bli känsligt för till exempel "exploatörer", som i det här fallet statliga flygplatsbolaget Swedavia. Är det något man inte vill så är det att stå på fel sida om kulturen och kulturhistorien. Det är rätt mycket samma sak som vad det gäller miljö/klimat och genus/feminism. Att Swedavia nu behandlar en svensk kulturskatt respektlöst är nog verkligen inget som flygplatsbolaget vill stå för, om det exponeras i media och kommer till allmän kännedom.
Jag tycker att samlingarna hör hemma på Arlanda. När debatten pågick för några år sedan och flytt var aktuellt, lät man de vara kvar i samma magasinsbyggnad - byggd för att inhysa samlingarna i början av 80-talet - i väntan på ett för ändamålet uppfört museum invid Patria Helicopters på Arlanda. Av någon anledning blev det inget byggt - varför?
Det här är en statlig angelägenhet då Arlanda Flygsamlingar sedan 2018 ägs av Statens Maritima och Transporthistoriska Museer (SMTM). Likaså ägs, som allom bekant, Swedavia av staten. Och staten - det är du och jag.
Likaväl som att regalskeppet Wasa fick ett eget museum mitt i Stockholm kan dessa samlingar - som visar civilflygets utveckling i Sverige - ha ett eget museum på Arlanda. Staten borde snarare till och med ge Swedavia uppdraget att tillgodose just detta.
Fast nej, glömde ju det: Swedavia är ju svenskt flygs fiende nummer 1! Hur skulle något sånt gå för sig? Flyg och kultur för människor tillsammans. Swedavia? Not so much...
Slutligen så uppfattar jag att även Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) anser att Arlanda Flygsamlingar hör hemma på just Arlanda. Läs SFF ordförandes brev till Statens Maritima och Transporthistoriska Museer och notera punkt 5.
Är det inte värt till exempel ett inslag i hos SVT Kulturnyheterna? Finns inte någon kulturpersonlighet/flyghistoriker/författare som SVT Kultur kan i programmet Sverige lyfta fram? Och då samtidigt lyfta fram Arlanda Flygsamlingars belägenhet?
Kultur är viktigt. Viktigare än jag tror att många av oss förstår. Och när argumentet kultur kommer in i bilden kan det bli känsligt för till exempel "exploatörer", som i det här fallet statliga flygplatsbolaget Swedavia. Är det något man inte vill så är det att stå på fel sida om kulturen och kulturhistorien. Det är rätt mycket samma sak som vad det gäller miljö/klimat och genus/feminism. Att Swedavia nu behandlar en svensk kulturskatt respektlöst är nog verkligen inget som flygplatsbolaget vill stå för, om det exponeras i media och kommer till allmän kännedom.
Jag tycker att samlingarna hör hemma på Arlanda. När debatten pågick för några år sedan och flytt var aktuellt, lät man de vara kvar i samma magasinsbyggnad - byggd för att inhysa samlingarna i början av 80-talet - i väntan på ett för ändamålet uppfört museum invid Patria Helicopters på Arlanda. Av någon anledning blev det inget byggt - varför?
Det här är en statlig angelägenhet då Arlanda Flygsamlingar sedan 2018 ägs av Statens Maritima och Transporthistoriska Museer (SMTM). Likaså ägs, som allom bekant, Swedavia av staten. Och staten - det är du och jag.
Likaväl som att regalskeppet Wasa fick ett eget museum mitt i Stockholm kan dessa samlingar - som visar civilflygets utveckling i Sverige - ha ett eget museum på Arlanda. Staten borde snarare till och med ge Swedavia uppdraget att tillgodose just detta.
Fast nej, glömde ju det: Swedavia är ju svenskt flygs fiende nummer 1! Hur skulle något sånt gå för sig? Flyg och kultur för människor tillsammans. Swedavia? Not so much...
Slutligen så uppfattar jag att även Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) anser att Arlanda Flygsamlingar hör hemma på just Arlanda. Läs SFF ordförandes brev till Statens Maritima och Transporthistoriska Museer och notera punkt 5.