Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Från Scandinavian Airshow till Kongo

Publicerad 2022-10-30 22:27:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Moby Dick i Karlsborg i augusti 1999. Moby Dick som i en tecknad film alltså, fast denna gång målad på en Antonov An-2. Fel av mig, Willy ska det vara - som i fimen Rädda Willy.

Det är nog rätt många av oss som minns att Pierre Holländers Flygcirkus hade två Antonov An-2 på flygdagsarenan i Skandinavien för 20-25 år sedan. Den ena var målad gul med blåa prickar - som en slags nyckelpiga - och den andra måland med en stor späckhuggare på flygkroppen (se ovan).   
Den rätt väderbitna ES-CAJ fotograferad av Lars E Lundin på Skavsta i augusti 2005. Avställd där tror jag, för CAJ verkar inte ha använts av Nyköpings Fallskärmsklubb (som flugit med rätt många olika An-2 genom åren.).

Den gule var registrerad i Estland som ES-CAJ och den andre likaså, ES-CAK. De inköptes 1996  och ägdes formellt av Aviation Club HLK - med postadress i Tallin. Flertalet av andelar i denna flygklubb ägdes av olika svenskar. En delägare var Scandinavian Air Show AB som vid den här tiden förutom An-2:orna även opererade Yak-52 ES-PAB och ES-PAE samt Spirit of St Louis Replica (Ryan M1/M2 NYP) ES-XCL.

Se även inläggen Tante Anne som Deadhead och ESOW 951126. Där handlar det om ytterligare An-2:or inom samma "trust".

Innan namnet Aviation Club HLK dyker upp i slutet av 90-talet verkar benämningen ha varit AK AeroCo. Eller är det två olika saker? Man noterar f ö att tillverkningsnumret på ES-XCL var HLK1. Vad kan HLK stå för? Holländer, Larsson och Kivisalu? 

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2006/es_caj_esme_060609_fl_1165085238_2180445.png
Denna bild på An-2 ES-CAJ tog jag i Eslöv den 9 juni 2006. Flygplanet var då nymålat i helvitt. Av parkeringplatsen att döma gissar jag att ES-CAJ då användes av fallskärmsklubben.

Baserat på den artikel som bloggisten skrev om An-2 för cirka 20 år sedan kommer här en kort historik om dessa två flygplanindivider. Först ES-CAJ, denna bild tog Juha Ritaranta i Tallin 1996.

ES-CAJ An-2R tillverkningsnummer 1G137-49. Tillverkningsår: 1971.

Ex CCCP-70175
ES-CAJ 94.10.17 Baltic Air, Harju
96.03 till 96.06 översyn hos Kaunas Aviaation
96.07 köpt av Pierre Holländer, ägd via AK AeroCo? Baserad Hässlö.
98.04.27 Aviation Club HLK, Tallin. Op: Pierre Holländer t/a Scandinavian Air Show AB, baserad Hässlö.

Den andra var som sagt ES-CAK.

ES-CAK i Tartu i maj 1993. Bild: Juha Ritaranta.

ES-CAK An-2  tillverkningsnummer 1G137-35. Tillverkningsår: 1971.
Ex CCCP-70161
92.11.24 inreg som ES-CAK på Estonian Air, Tallin
97.xx.xx översyn av Kaunas Aviation
97.12.23 reg på Aviation Club HLK, Tallin. Op: Pierre Holländer t/a Scandinavian Air Show AB.
98.07 baserad Hässlö (Målad som en späckhuggare.).



Man undrar återigen när det där blogginlägget om AK AeroCo/Aero Club HLK ska bli klart? 

Efter det att Pierre Holländer så tragiskt omkom i haveriet i Coventry den 31 maj 2003 med ES-XCL kom verksamheten inom Scandinavian Airshow ställas på paus i något år. Jacob Holländer tog över och konsoliderade det hela något, vilket medföljde att de bägge An-2:orna avyttrades.

ES-CAK flögs tillsammans med ES-CAJ till Kongo 2006. Båda dessa (helvita) fotograferades i Lagos "under transit" den 26 november detta året.

Ny ägare var Air Kasaï, ett flygbolag som tidigare hade burit namnet Transport Aérien Zaïrois (TAZ). Ringer det några klockor?
 
Om Åke Jansson och hans Transport Aérien Zaïrois har det bloggats flera gånger. Från en av de första tillfällena saxar jag följande bit:

"...Air Brousse, som blev Cogeair 1971, som blev AMAZ ett par år senare. Senare på 70-talet tog det bolag som 1983 skulle bli Transport Aérien Zaïrois (TAZ) över faciliterna efter AMAZ.


"TAZ was founded by Åke Jansson, a Swede that started to fly with Anstalt Wigmo in the Congo during the 1960s. During the 1970- and 80s did the company grow and earned contracts from the Goverment and other big companies in the Congo."

TAZ bytte namn 1996 till Transport Aérien Congo (TAC) och några år senare till Air Kasai. För något år sedan flög man med tre-fyra DC-3, ett par Antonov  (varav en havererade mycket olyckligt hösten 2005) med mera. Vad jag förstått så har man nu koncentrerat verksamheten kring några Antonov An-2. Bolaget sköts av en viss "Pappa Lars".

TAZ hade i början av 90-talet köpt sin första An-2 i Polen. Historien om SP-FAD/9Q-CLJ skrev jag om för några år sedan. Och var det inte så att ES-AKE också var en del i det estnisk-svenska AK AeroCo?
ES-CAJ blev 9Q-CFU hos Air Kasai, här fototgraferad 2009.

ES-CAK blev inregistrerad 9Q-CFH den 26 januari 2007 med Air Kasai som ägare. Nedan bild är tagen den 17 augusti 2007 efter ett missöde i Mutena. 


Air Kasai verkar under senare år omregistrerat An-2:orna, till exempel blev 9Q-CFS istället 9S-GFS. Har för mig att det kongolesiska prefixet 9T indikerar landets flygvapen. Om det nu skulle vara en ledtråd...?

Åtminstone 9Q-CFH lär ha blivit 9S-GFH. Denna bild är från år 2020. Gamle Willy...
 
Någon som sett 9S-GFU? Borde alltså vara den gamla gula och blåa nyckelpigan...

Avslutande bilden är från Tshikapa i mitten av mars 2009. Från vänster ser vi 9Q-CFH (ex ES-CAK), 9Q-CFU (ex ES-CAJ) och 9Q-CFT - alla tillhörande Air Kasai.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela