Tante Anne som Deadhead

Har ju skrivit en del om Antonov An-2 genom åren och när jag i ett annat sammanhang plockade fram lite bilder på ett exemplar av typen..tja, varför inte ett blogginlägg? Idag ska det handla om ES-CAB, välkänd för sin Grateful Dead-målning. Ovanstående bild togs på Håtuna i september 2008.
Tante Anne är ett gammalt (öst)tyskt smeknamn på An-2. Och detta med Deadhead sticker on a Cadillac har ju diskuterats tidigare - här har vi alltså ett helt flygplan tillängat Grateful Dead! Inte för att jag orkar lyssna på dem, hellre en An-2...

ES-CAB i Tallin 1996, fotograferad av Juha Ritaranta.
Saxat från en artikel om An-2 som jag skrev en gång i tiden:
Saxat från en artikel om An-2 som jag skrev en gång i tiden:
ES-CAB An-2 c/n 1G219-07 tillverkad: 1986.06.11
Ex CCCP-32608
ES-CAB 93.07.29 Estonian Air, Tallin
9x.xx.xx AK Aeroko
97.03.xx t o m 97.04.xx översyn hos Kaunas Aviation
97.04.xx Royne Engström, baserad Barkarby
97.10.03 Aviation Club HLK, Tallin. op: Royne Engström, baserad Barkarby (”Grateful Dead”)

ES-CAB fotograferad på Barkarby kvällen den 27 juni 1997. Lite länge bort anar man det som under dessa år kom att kallas Rysskullen eller Rysshörnan. Under det sena 90-talet fanns det ett stort antal kärror från öststaterna i landet, och det satte även sin prägel på Barkarby.
Ett inlägg om Aviation Club HLK/AeroCo har legat i bloggskafferiet i ett par tre år nu. Undrar om och när man får tid att färdigställa det?

ES-CAB i Eslöv april 2001.
Gissar att Greatful Dead slutade flygas runt 2010. Flygplanet efter tiden på Barkarby baserats på Hova, där tidigare även An-2 LY-ABY höll till. För ett par år sedan transporterades ES-CAB därifrån och finns numera hemma hos Timo Lipitsä utanför Odensala, numera i sällskap av en annan av samma typ, RA-02574.
Ett inlägg om Aviation Club HLK/AeroCo har legat i bloggskafferiet i ett par tre år nu. Undrar om och när man får tid att färdigställa det?

ES-CAB i Eslöv april 2001.
Gissar att Greatful Dead slutade flygas runt 2010. Flygplanet efter tiden på Barkarby baserats på Hova, där tidigare även An-2 LY-ABY höll till. För ett par år sedan transporterades ES-CAB därifrån och finns numera hemma hos Timo Lipitsä utanför Odensala, numera i sällskap av en annan av samma typ, RA-02574.