Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

AB Elementhus Beech Bonanza

Publicerad 2022-10-16 08:30:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,

Beech K35 Bonanza med tillverkningsnummer D-6053 rullade ut från monteringen i Wichita 1959 och registrerades i Västtyskland i augusti samma år som D-ENAR. Avregistrerades i juni 1963 som såld till Sverige, men återinfördes redan i augusti igen som D-ENAR. Här ovan ser vi flygplanet utställt på mässan i Hannover den 1 maj 1964.

Sitt slutliga öde mötte D-ENAR den 30 juli 1981 vid ett haveri vid Bad Driburg. 
D-ENAR
D-ENAR fotograferad på Norrköping-Kungsängen den 17 mars 1963. I orginalmålning som synes, jämför med bilden överst. Därför tror jag att ett litet mysterium som jag för länge sedan tog upp här på bloggen kan ha fått sin lösning. Från inlägget Echo Whisky...eller Echo Walt:

D-ENAR var tänkt att bli SE-EEW, jag undrar om detta applicerades på denna Bonanza? Inte helt omöjligt då kärran interimsregistrerades som SE-EEW i juli 1963 av den svenska Beech-agenten Travelair Scandinavia AB, Norrköping. En interim brukar vara valid i tre månader, så även i detta fallet och tillståndet utgick 63-10-08. Man undrar också vem det var som backade ut denna deal?

I mitten av 60-talet vet jag att en V-tail Bonanza - som ej gick med SE-regga - fanns baserad i Dalarna. Gagnef-Himmelslätta för att vara lite mer exakt. En id vad det gäller den vore också kul. Kanske är det så att detta inte är helt orelaterat till att D-ENAR fanns hos Travelair våren/sommaren 1963?

Från inlägget 1959 Bonanza i Dalom som publicerades i oktober 2008:

Denna helsidesannons var införd i Flyghorisont nummer 4 1966. Det jag hajar till lite över är Bonanzan, som även är inringad. Kommer ni ihåg att jag skrev om en Beech K35 Bonanza tidigare i år, i inlägget Echo Whisky...eller Echo Walt ? Den kärran stod hos Beech-agenten Travelair Scandinavia på Norrköping-Kungsängen under 1963 - men ovanstående annons är tre år yngre.

Intressant i sammanhanget är även att i det föregående numret av Flyghorisont hade Harald Millgård skrivit en artikel om just en Bonanza...hyrd från Travelair av AB Elementhus i Mockfjärd och baserad på Borlänge-Rommehed och Gagnef-Himmelsslätta (se nedan).

Likt D-ENAR/SE-EEW är detta antagligen en K35 Bonanza. Men är det D-ENAR med annan lack (vilket jag inte tror)...eller vad är detta för (annan) Bonanza? Den är inte svenskreggad i alla fall, kärran som försäljningschefen på Elementhus använde sig av under sina resor 1966. Så, någon som vet? 

Visst bör det vara just D-ENAR - den tilltänkta SE-EEW! Där får jag ändra mig. Tiden som Bonanzan av och till "häckade" i Sverige var alltså tre år, 1963-66. Minst. Kan det ha varit så att man vid den avsedda överföringen till svenskt register 1963 lackade om hela flygplanet? Vingspetstankar tillkom också. Men på bilderna i artikeln 1966 är de borta igen.

Man kan ju undra varför det blev så här. Svenska Beech-agenten Travelair Scandinavia i Norrköping var bildad som en underavdelning av tyska Travelair Bremen. Det ligger ett inlägg om Travelair Scandiavia på långjäsning i bloggskafferiet som en vacker dag förhoppningsvis blir publicerat. Det var för övrigt efter sommaren 1963 som anläggningen på Kungsängen började byggas.

Nedan: D-ENAR på Bromma 1963. Notera att registreringen på bakre ryggåsen inte är applicerad. Jämför med bild nummer två här ovan. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela