Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bremers ABC

Publicerad 2022-10-03 11:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Här ser vi en fin bild på Saab 91C Safir OH-ABC (91.315), före detta (SE-XBB) och SE-CBH. Först uthyrd av Saab till Väinö Bremer, Helsingfors, därefter i slutet av 1955 såld till honom och året därpå registrerad OH-ABC. Och visst är det Väinö Bremer som syns i kostym framför propellern.

Importer Oy, det företag som på den här tiden importerade Saab-bilar (och flygplan) till Finland ägdes av...jäpp; Väinö Bremer!

Han var mest känd för sina flygningar med sin Junkers A50 Junior OH-ABB (med referens till OH-ABC!). 1932 flög Bremer Helsingfors till Kapstaden och tillbaka och året därpå försökte han flyga jorden runt. Bremer hade även under 20-talet varit provflygare hos AB Flygindustri i Malmö. Se blogginlägget Om en Junkers Junior i Sverige på 60-talet förresten.

Safir OH-ABC havererade tragiskt den 7 augusti 1962 vid Snappertuna-Raseborg med tre ombord, vilka alla omkom. Planet flögs då av Carl-Otto Bremer, son till Väinö och välkänt namn inom racing. Man höll på med avancerad flygning över Bremers hus...

Två år senare omkom även flygpionjären Väinö Bremer i ett haveri. Dagen innan julafton 1964 var Bremer tillsammans med L Mattila på väg hem till Helsingfors från Norrköping i en ny Beech 95-B55 Baron med dansk registrering OY-DPH. De vektorerades mot localizer RWY 22 på Vantaa när Baronen havererade nordost om flygplatsen, vid Kerava. Väderleken var med andra ord inte den bästa...

Nedan: Carl-Otto Bremer till vänster och Väinö Bremer längst till höger. Baronen i bakgrunden är OH-APU, senare OH-BBA. Bilden kommer från en artikel publicerad i april 1962.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela