Altair och SE-EGX - två gånger om dessutom!

Den nya svenska ägaren var Firma Altair Aerial Surveys i Södertälje och bakom den stod professor Carl E Lundquist. Geminin anskaffades som ersättare till Aero Ae 45S Super Aero SE-CDU som i september 1966 kom att säljas till Norge. Fast enligt uppgift kom Altair fortsatt använda flygplanet, nu som LN-HHV. Se det tidigare inlägget Altair och Super Aero SE-CDU.
Denna Miles Gemini 1A kom aldrig att få normal svensk luftvärdighet, utan blev stående på Bromma och skrotades så småningom. Ett halvdussin Gemini har funnits i Sverige - läs mer om dessa Miles tvillingar här.
Men registreringen SE-EGX hängde kvar hos Altair. Här nedan ser vi SAI KZ-IV OY-DZU ommärkt som SE-EGX på Kastrup sommaren 1971. Bild: Leo Larsen. Flygplanet hade modifierats för flygfoto och geologiska undersökningar hos Scan Aviation, ett jobb som hade beställts av Altair Aerial Surveys i Södertälje.

KZ-IV:an kom inte att hämtas ut av Altair. 1972 kom flygplanet att säljas på auktion och blev då åter OY-DZU. Efter att ha pensionerats 1981 donerades det till Danmarks Flyvemuseum och finns nu utställt på tekniska muséet i Helsingör. Syns längst ner på den avslutande bilden.
