Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Altair och SE-EGX - två gånger om dessutom!

Publicerad 2022-06-26 11:00:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Miles Gemini SE-EGX fotograferad i Antwerpen ganska sannolikt sommaren/hösten 1966. SE-EGX interimsregistrerades den 22 juli 1966, antagligen för att flygas hem från Frankrike - där flygplanet tidigare burit registreringen F-BGTM - och jag skulle tro att bilden är tagen i samband med ferryn till Sverige.

Den nya svenska ägaren var Firma Altair Aerial Surveys i Södertälje och bakom den stod professor Carl E Lundquist. Geminin anskaffades som ersättare till Aero Ae 45S Super Aero SE-CDU som i september 1966 kom att säljas till Norge. Fast enligt uppgift kom Altair fortsatt använda flygplanet, nu som LN-HHV. Se det tidigare inlägget Altair och Super Aero SE-CDU.

Denna Miles Gemini 1A kom aldrig att få normal svensk luftvärdighet, utan blev stående på Bromma och skrotades så småningom. Ett halvdussin Gemini har funnits i Sverige - läs mer om dessa Miles tvillingar här.

Men registreringen SE-EGX hängde kvar hos Altair. Här nedan ser vi SAI KZ-IV OY-DZU ommärkt som SE-EGX på Kastrup sommaren 1971. Bild: Leo Larsen. Flygplanet hade modifierats för flygfoto och geologiska undersökningar hos Scan Aviation, ett jobb som hade beställts av Altair Aerial Surveys i Södertälje.

KZ-IV:an kom inte att hämtas ut av Altair. 1972 kom flygplanet att säljas på auktion och blev då åter OY-DZU. Efter att ha pensionerats 1981 donerades det till Danmarks Flyvemuseum och finns nu utställt på tekniska muséet i Helsingör. Syns längst ner på den avslutande bilden.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela