Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Altair och Super Aero SE-CDU

Publicerad 2022-04-24 17:47:00 i Propulärkultur,


Bland de kanske mer lite udda flygplantyperna som funnits på svenskt register - åtminstone utifrån mitt sett att se det - är den tjeckisktillverkade Aero Ae 45. Totalt kom 590 stycken att produceras 1947-61 och ett exemplar kom att leta sig till Sverige: SE-CDU, en Aero Ae 45S "Super Aero". Denna variant av Ae 45 tillverkades av LET i Kunovice mellan 1954 och -59.

Typen bar vissa drag av den större Siebel Si 204, som tjeckisk flygindustri var väl bekant med. Ambitionen var att ta fram ett affärs- och taxiflygplan och jag tycker att det påminde en del om Miles Gemini. Två Avia 332-motorer på 140 hästar fick de senare varianterna att cruisa i cirka 130 knop. Aero Ae 45 provflögs för första gången den 21 juli 1947. I februari 1948 inträffade Pragkuppen och Tjeckoslovakien blev en kommunistisk stat. Man kan fråga sig om Aero Ae 45 hade kommit till i ett sådant samhällsstystem? Kanske? Eller var det på grund av att just Aero Ae 45 fanns som Sovjetunionen tillät den tjeckiska flygindustrin att fortsätta att jobba i detta ganska - ska man säga? - utpräglade "västerländska" segement? I slutet av 50-talet kom t ex efterföljaren LET L-200 Morava.

SE-CDU beställdes av Förlagshuset Norden AB i Malmö i början av 1956 och levererades samma år.

Förlaget ägde flygplanet till våren 1960, då ny ägare blev ANA-Aero/Nyge Aero i Nyköping. Det handlade då om inbyte för Piper Apache SE-CKW. Nyge höll ju Piper-agenturen och kom under dessa år lyfta i ordets rätt bemärkelse vad det gäller flygplanförsäljning. Utgångspunkt var det 1960 invigda egna flygfältet på Brandholmen i Nyköping, oftast kallat Nyge-fältet.

I mitten av maj 1962 var SE-CDU involverad i ett missöde på Nyge-fältet då flygplanet efter landning kom att rulla in i ett par parkerade flygplan.

Den sista september 1962 noteras Altair Aerial Surveys i Södertälje som innehavare av SE-CDU. Bakom Altair stod Carl E Lundquist som hittat en egen niche inom "special mapping". Så här beskrivs företaget utfrån sin senare amerikanska avläggare.
 Altair kom att använda Super Aeron på svenskt register till sensommaren 1966. För 70 000 kr såldes SE-CDU till K J Braaten och blev den 2 september 1966 norskregistrerad LN-HHV. Enligt uppgift lär flygplanet fortsatt ha använts av Lundquist och hans Altair (Enligt egen utsago "intill skrotning"). Ska förhoppningsvis vid något tillfälle återkomma till Altair och deras flygplan.
 
LN-HHV kom i tur och ordning ha följande ägare: Norrønafly A/S (1969),  Flytransport (1970),  Hafstad Avia.Serv. (1970) och B.G. Ronjom (1971). Flygplanet avregisterades i Norge 1974 och var då sålt till Västtyskland.

Avsedd registrering var D-GEFA, men denna kom aldrig att officiellt tas upp. Flygplanet kom att skadas vid en översvämmning av Rhen och därefter i slutet av 70-talet skrotas i Worms.

Det kan förresten även påpekas att flygplantypen Aero Ae 45 tidigare varit på bloggtapeten, detta i inlägget Junex flög för allt vad tyget höll - 3.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Olav Kjøll

Publicerad 2022-04-24 23:08:03

Bildene av HHV er tatt hos Norrønafly,Fornebu.De fremstår som litt mørke;flyet var hvitt og grønt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela