Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Felix SE-BAK

Publicerad 2022-07-11 15:00:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Här ser vi ett par bilder Boeing F-17 Felix SE-BAK under - vad jag tror är färdigställande - vid Tannefors flygfabrik i östra delarna av Linköping 1944. I grund och botten - och det ser ni säkert - en Boeing B-17 Flygande Fästning fotograferad från samma plats/hangartak. Den nedre bilden är äldst.
Saab modiferade sju stycken Boeing B-17 som hamnat i Sverige efter bombuppdrag över andra världskrigets Europa till F-17. De fick även namnet Felix efter den amerikanske flygattachén Felix Hardison, vilken medverkat i överförandet av dessa B-17 till svenska staten. Förut denna "affär" var Hardison i allra högsta grad involverad i levereranser av nya P-51D Mustanger till Sverige i andra världskrigets slutskede - se detta tidigare inlägg. Läs även Chefsingenjören: SE-BAP.

Med F-17 Felix kunde ABA återuppta kurirflygningarna till Skottland, efter att dessa avbrutits när ett par av bolagets DC-3 skjutits ner över Nordsjön av tyskarna. Rutten blev nu längre, men säkrare och kom att en omväg över mellersta Norge och ut över Atlanten till Skottland.

Den 24 augusti 1944 togs det första flygplanet, SE-BAH Sam, i tjänst av ABA, och genomförde premiärflygningen den 9 oktober till Prestwick från Bromma. Resterande kurirflygningar under kriget kom att ske utan incidenter.

SE-BAK Jim var från början en B-17F med USAAF serial no. 42-30661 som nödlandat i Gälltofta efter ett uppdrag mot Posen den 29 februari 1944. Den 6 oktober samma år inregisterades flygplanet som F-17 SE-BAK på Kungl. Maj:t och Kronan, Stockholm, med innehavare AB Aerotransport/SILA, Stockholm.

Den 27 juni 1945 användes SE-BAK för den första flygningen i svensk regi till New York efter andra världskriget. Faktum är att det faktiskt lär förhålla sig så att detta var den första europiska civila airlinern som kom till USA efter kriget.
Så värst mycket äldre än så kom dock inte Jim att bli. SE-BAK togs ur tjänst och skrotades 1946. ABA/SILA ersatte sina F-17 Felix med nya Douglas DC-4. Här syns SE-BAK och nylevererad DC-4 på Bromma i juni 1946.

F-17 Felix hade en kort med viktig tid i tjänst hos det svenska flygbolaget.1944-45 var de något av blockadbrytare i kommunikationerna mellan Sverige och Storbritanien. Åren direkt efter kriget användes de i flera viktiga långflygningar ut i världen.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2022-07-12 16:31:11

Er det ikke skrevet en bok om disse flyene? Noen som vet om den er bra?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela