Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMG 220725

Publicerad 2022-07-25 23:14:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Idag blev det en sväng till Feringe (ESMG) på eftermiddagen. Vet inte när jag besökte den lilla fina småländska flygplatsen senast. Femton, kanske tjugo år sedan? Minns i alla fall en flygdag här år 2002. Annars så tittade man gärna in här när man passerade förbi detta smultronställe på 80- och 90-talet...

Minst en stor ny hangar noterade jag, förutom flera - för mig nya - baracker som tillhörde Smålands Fallskärmsklubbs anläggning. Deras hangar huserade tidigare Strålfors affärsflygplan. I hangaren bredvid fanns ett gäng UL- och X-klass-flygplan samt en Lake LA-4.

Beech 300 Super King Air SE-MLP landade för att tanka. Den är normalt baserad på Smålandsstenar (även om jag tror att det finns en hangar på Feringe egentligen uppförd för flygplanet).

Vi får se när man får tillfälle att besöka ESMG igen och då kanske kolla in andra sidan banan där Feringe Segelflygklubb håller till. Hon som jag åkte med verkar ha allt mer tydliga ambitioner att åter börja hoppa fallskärm. Så vem vet - snart?

Tog självklart lite bilder...



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela