Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMY 180918

Publicerad 2018-09-23 18:45:00 i Flygföretagande, Propulärkultur,

vägen hem från Halmstad häromdagen satte Guleböjen lite spontant ner hjulen på Smålandsstenar/Fållinge (ESMY). Se gärna torsdagens blogginlägg, 1976 AB Varmförzinkning, som en liten hint/puff för denna postning.

Jag ser denna utpräglade affärsflygplats som ett av de mest spännande ställena i Flyg-Sverige. Den ligger i ett av Sveriges tätaste områnden vad det gäller företagande och småindustrier. Fållingefältet är en fantastisk liten språngbräda ut i Europa och Skandinavien för dessa företagare och några har flygplan baserade där...
Flygplatsen ligger bredvid fabriksområdet för AB Varmförzinkning. Bolaget har två flygplan: En Beech F90 King Air, SE-MEN, och en Beech B36TC Bonanza, SE-MLB. Ingen av dessa var hemma vid besöket.
En Cessna 172, SE-LVB, startade strax efter vi hade landat. Synlig i på den näst översta bilden, stående till vänster, hållande sin position på grund av flygplan på kort final.
En tredje Beechcraft fanns dock på plats, även den baserad på ESMY: Beech 300 Super King Air 350 som bär den amerikanska registreringen N315ML och tillhör Demex Air. Se även det tidigare inlägget ESMY 180510.
Det var tämligen ny asfalt här och var - i bägge banändarna, på taxivägen samt en skapligt tilltagen platta på Varmförzinkningssidan, där det även finns tankcisterner med Jet A-1 och AVGAS 100LL. Det är rätt påtagligt att man satsar: Banljus, glidbaneljus, tydliga skyltar, med mera. Känns rätt skönt "osvenskt". Mer sånt i allmänflygets Sverige, tack! Enligt AIP är banan 915 meter lång och 15 meter bred.
På andra sidan fältet finns ytterligare en hangarbyggnad, den ursprungliga. Det är här som Nissadalen Aero Club huserar sin Piper Warrior II SE-GPH och TC Trading AB sin nyanskaffade Piper Seneca V SE-MKT. Den förstnämnda är välkänd sedan åtskilliga år, men Senecan har man ännu inte sett. Tyvärr var det ingen på plats, så det får väl bli att återkomma vid ett bra tillfälle.
Hm, har jag missat något flygetyg som nu är baserat ESMY?

Fållingefältet tillkom under 60-talet. Det byggdes ut och bana 04/22 asfalterades av ägaren av Varmförzinkning, Hans Welandson, under 70-talet. Tidigare har man flugit med Cessna 337 och Beech Baron och idag är det Anders Welandson driver verksamheten. Undrar vad han skulle svara om man frågade vad det egna flygfältet har betytt för AB Varmförzinknings utveckling?
På vägen från Smålandsstenar passerade vi Anderstorp (ESMP). Att man gett flygrakan en ny asfalttoppning uppmärksammades här på bloggen för lite sedan. Ett besök där planeras...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela