Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ludvig 72 sommaren 1967 och hösten 1973

Publicerad 2022-02-13 21:01:21 i Allmänt, Kalla kriget, Propulärkultur,


”Kontakt!” Uppstart av en Sk 16A vid F 12 i Kalmar 1967. Bild: Lars E Lundin.

Fick lite inspiration från den tidigare posten Martin 97 sommaren 1969 och hösten 1973. Ovanstående bild på Sk 16A nummer 16036 - radioanrop Ludvig 72 - är tagen när F 12 arrangerade flygdag den 26-27 augusti 1967.

En bild på 16036 har faktiskt varit med här tidigare, men det var för tio år sedan. Längst ner går den i repris. I inlägget
Skroten i Kobäck 1973 skrev gästbloggaren Peter Liander bland annat följande runt sina bilder:

Sk 16-flygplanen kunde enkelt identifieras som 16036, 16095 och 16097. Det som återstod av dem var bara kropparna, varav bara den förstnämnda stod på landstället. De två andra hade inte mittvingen kvar och låg vräkta över och bredvid 16036.

Dessa Sk 16 Harvard byggdes i Kanada under andra världskriget och användes till flygutbildning på olika baser landet. Efter kriget såldes de som överskottsmateriel och hamnade i Sverige. Sk 16 köptes i tre omgångar mellan 1946 och 1950. 16036 ingick i det första köpet, de övriga två i den andra omgången.  Tvärtemot vad många tror, så har faktiskt merparten av alla Sk 16 aldrig flugits vid Krigsflygskolan på Ljungbyhed. Men alla dessa tre har det, och de fanns där i gul färgsättning från 1947 och fram till mitten av 1950-talet, då de även blev kamuoflagemålade i olivgrönt med ljust blågrå undersida.

16036 hamnade på F 8 i Barkarby, för att senare överföras till Kalmar-flottiljen F 12. På F 8 märktes det med 36 på fenan, men det är inte känt vad det fick för nummer när nya nummersystemet infördes 1964. På F 12 kallades det för Ludvig 72 tills det kasserades i november 1970.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela