Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMC 220813

Publicerad 2022-08-14 08:42:00 i Allmänt, Hemmafältet, Propulärkultur,

Vilken dag det blev! Trots att det var cirka 30 grader varmt kom folk till Ränneslätt och vårt 110-årsjubileum. Det blev genuin flygkultur enligt den nyfunna devisen Glada miner och flygande maskiner.

Även om det blev en större tillströmning av intresserade än man innan kunnat förutse, genomfördes allt säkert och tryggt, utan några problem. Skulle vara värmen i så fall som var ett problem. Men den gav också tillställningen en speciell - eller snarare till och med unik - atmosfär.

Tack alla som ni kom och alla ni som ställde upp och hjälpte till. Utan er, inget Fly in! Totalt hade Eksjö Fly In och Smålands Flygrally 38 stycken deltagande flygande maskiner. Otroligt många intresserade besökare kom även på hjul och till fots. Kanske har det såtts ett och annat frö för ett spirande flygintresse?

Vid klockan 18 hade vi invigning på en ny skylt och samtidigt skålade för 110-åringen. Därefter blev det käk och dricka i hangaren. Inramningen för hangarfesten kunde inte bli mycket bättre: Sommarkväll och gott om fina människor och flygplan.
På en vägg inne i hangaren hade jag tejpat upp lite bilder tagna på folk och flygplan från 1912-38. Jag ville på något enkelt vis påminna om vad vi firade denna dag. Varför vi alla var här...
Extra roligt var det att träffa flera som var medlemmar i flygklubben på den tiden man växte upp. Jag gladde mig mycket över att få träffa er, att ni sökte er hit.

När man tänker på det: När jag var tonåring drog jag ofta runt själv på Ränneslätt och hoppades att något skulle hända, t ex att något spännande flygplan skulle landa. Det hände ju i princip aldrig när man gick där och fantiserade och drömde.

Nu kan yours truly jämföra dessa minnen med lördagen den 13 augusti 2022. Vilken skillnad, vilken kontrast. Den här varma sommardagen vill jag minnas länge. Är det min längtan från unga år som är en av drivkrafterna idag? Ja, det är jag nog allt rätt övertygad om - så är det!

Och självklart tog jag lite bilder...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2022-08-15 22:15:13

Borde inte devisen var tvärtom, ’flygande maskiner ger/gör/skapar glada miner’

Vänligen
Birger

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela