Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

ESMC 210530

Publicerad 2021-05-30 20:10:00 i Allmänt, Hemmafältet, Piper, Propulärkultur,

FlygSverige håller på att vakna upp, dels för säsong 2021, dels efter en dvala under pandemin. Men nu känns det som att det är lite mer vind i seglen igen. Eller om det snarare är luft under vingarna...

Ett tecken var i alla fall besöket på hemmafältet Ränneslätt (ESMC) i förmiddags av två Cubar. Den ena tillverkad 1946 och den andra 1990, flugen av Henrik respektive Ulric. De kom från Visingsö och fortsatte senare till Stegeborg, därefter vidare tillbaka hem till Stockholm.
Den nyaste av dem - Piper PA-18-150 Super Cub SE-KMB - var också en av de sista som Piper i överhuvudtaget tillverkade själva. Därmed är den av de få som rullat ut från fabriken i Vero Beach, och inte som man förväntar sig i Cubsammanhang, från Lock Haven. SE-KMB importerades av Piper-försäljaren Nyge Aero sommaren 1990. Var då redan såld och ägs av samma familj över 30 år senare...

Den andra är en Piper J3C-65 Cub tillverkad i Lock Haven precis efter kriget. 1946 fanns en enorm optimism och produktionssiffrorna vad det gällde allmänflygplan i USA var höga. Året därpå vände det tvärt neråt, Piper klarade sig med nöd och näppe från konkurs. En av de typer som då försvann från produktionsprogrammet av Piper J3, eller som vi säger på svenska: Lillcuben.

SE-CEF importerades begagnad av legenden Gösta Andrée och kan 1958-59 flugits på Gotland med sin gamla amerikanska registrering N6402H. Cuben kom på svenskt register 1960, det vill säga efter Andrées död, och kom av de nya ägarna sättas på flottörer. I år är det visst första gången på flera decennier som SE-CEF försätts med hjulställ.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela