Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Klemm Kl 35D D-ERDW

Publicerad 2021-03-21 09:14:00 i Propulärkultur,


Efter 13 års restaureringsarbete kunde denna Klemm Kl 35D för första gången lyfta den 29 augusti 2020, detta från flygplatsen i Stendal i östra Tyskland. Läs gärna vad som skrevs om händelsen i  lokalpressen: Endlich kann er fliegen och här kommer den  utlovade fortsättningen från inlägget Hirth-Klemm Kl 35 D-160 D-EDUX.

Ovan finns en halvtimmes lång presentation av projektet inspelat på provflygningsdagen...åtminstone den officiella dito. Flygplanet har byggts upp av Rainer Döring tillsammans med Hans Weck och Eberhard Pfizenmaier. R Döring och Weck är också förklaringen till registreringen D-ERDW.
De tyska gentlemenen säger sig alltså ha hållit på i 13 år - det bör nog stämma i tid med försäljningar av den del Klemm 35-delar som en privatperson i Sverige gjorde. Det var nog i princip hela flygplan...om jag minns rätt. Det snackas i klippet ovan bland annat om en Hirth HM504-motor som köptes i Sverige, som inte det dock inte var så mycket med.

I maj 2009 reserverades registreringsbeteckningen D-ERDW för projektet och som tillverkningsnummer åberopades 1850. Detta tillhör en Klemm Kl 35D som tillverkades i Böblingen i slutet av 1940 och levererades till svenska flygvapnet som Sk 15 nummer 5070. 1949 civilregistrerades flygplanet SE-BPN och det har varit föremål inlägg tidigare här på bloggen. Det kom att haverera utanför Oldenburg i Västtyskland den sista november 1966 och kom att säljas på plats. 

Så här sittande på kammarn, efter en hel del forskning, har jag börjat bli så smått övertygad om att SE-BPN blev utgångspunkt för bygget 1967 av Hirth-Klemm Kl 35 D-160 D-EDUX. Men detta flygplan fick helt ny dokumentation och därmed ett annat tillverkningsnummer: 3001. D-EDUX kom att gå uppp i rök vid en hangarbrand i Straubing i mars 1975, så det var nog inte mycket användbart kvar av det som en gång varit 5070/SE-BPN. Men dess gamla dokumentation fanns ju kvar...

Det här får mig att minnas något som kan (?) ha att göra vissa saker och ting rörande denna Klemm: En privatperson i Sverige hade under en lång rad av år ett påtagligt intresse av att besöka efterlevande till personer som ägt gamla civila svenska flygplan, detta för att skriva en så kallad fångesthandling och överföra äganderätten. Privatpersonen blev därefter juridiskt sett ägare till flygplanet, oberoende på hur lite, eller mycket, det fanns kvar av det i verkligheten.
 
Låt oss säga att man i samband med köpet av Klemm 35-delarna i Sverige, även fick med sig en liten uppsättning av dokumentation till en flygplansindivid, tillsammans med en nypåskriven fångesthandling. Inte omöjligt? Eller så fanns dokumentationen till SE-BPN i Tyskland sedan 60-talet? Hos Wolf Hirth GmbH? Inte heller omöjligt...

Registreringen D-EDUX bärs för övrigt numera av en Pitts S-1S. Med andra ord var användandet denna - om man så nu hade velat - blockerad.

Men never mind. Med detta sagt är det ändå bara att lyfta på hatten och gratulera till en fin restaurering av en riktig klassiker. Eller Oldtimer så tyskarna brukar säga...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela