16244 blir OH-NAT
Flyghistorisk skräll på lördagskvällen! Ovanstånde bild, tagen av ägaren Petteri Tarma, är ärligt stulen från lentoposti.fi som precis publicerat nyheten att en gammal Sk 16B har importerats till Finland! Här står N4488W - kommande OH-NAT - under uppmontering efter att ha ankommit i kontainer. Dags för lite finskt språkövning? Sväng in här: Navywings tarjoaa warbird-lennätyksiä Suomessa – koneena AT-6 Texanin laivastoversio SNJ-3.
I maj skrev jag om just detta flygplan i inlägget Ex-svenska Sk 16 i paraguanska flottan. Saxar ett parti:
SNJ-3A med tillverkningsnummer 78-6840 och har tidigare burit identiteterna 41-16462 i USAAF samt BuNo. 01840 i US Navy. 1946 var denna civilt registrerad i USA på en William Ginn som NC66841. Via Charles Babb & Co. uppköpt tillsammans med ett stort antal andra SNJ och AT-6 f v b Sverige 1950 - just detta flygplan kom att bli Sk 16B nummer 16244! Det levererades till F 21 i Luleå i september 1952 och fick koden 244, senare kort och gott fenkod 2, därefter 6, och därefter 44.
Precis som 16226 kom 16244 att kasseras våren 1957 efter försäljning A E Ulmann & Associates Ltd. och året därpå levererad till argentinska marinflyget som s/n 0400, där det kom att i tur och ordning bära koderna 1-E-233 och EAN-233. Tillsammans med före detta 16226 skänkt till Marina de Paraguay där det kunde identifieras som NAVAL 400 och senare NAVAL 265. Tagen ur tjänst 1979 och även det alltså uppställt vid marinbasen i Asuncion. Såld till USA 1989 och finns nu registrerad där som N4488W. Vore kul med lite bilder på gamla 16244. Någon?
I maj skrev jag om just detta flygplan i inlägget Ex-svenska Sk 16 i paraguanska flottan. Saxar ett parti:
SNJ-3A med tillverkningsnummer 78-6840 och har tidigare burit identiteterna 41-16462 i USAAF samt BuNo. 01840 i US Navy. 1946 var denna civilt registrerad i USA på en William Ginn som NC66841. Via Charles Babb & Co. uppköpt tillsammans med ett stort antal andra SNJ och AT-6 f v b Sverige 1950 - just detta flygplan kom att bli Sk 16B nummer 16244! Det levererades till F 21 i Luleå i september 1952 och fick koden 244, senare kort och gott fenkod 2, därefter 6, och därefter 44.
Precis som 16226 kom 16244 att kasseras våren 1957 efter försäljning A E Ulmann & Associates Ltd. och året därpå levererad till argentinska marinflyget som s/n 0400, där det kom att i tur och ordning bära koderna 1-E-233 och EAN-233. Tillsammans med före detta 16226 skänkt till Marina de Paraguay där det kunde identifieras som NAVAL 400 och senare NAVAL 265. Tagen ur tjänst 1979 och även det alltså uppställt vid marinbasen i Asuncion. Såld till USA 1989 och finns nu registrerad där som N4488W. Vore kul med lite bilder på gamla 16244. Någon?
Den där förfrågan om bilder på 16244 är fortfarande gällande...
Flygplanet ankom till Finland i september och är köpt av Petteri Tarma och hans företag Oy Navy Wings Ltd. OH-NAT infördes på det finska civilregistret den 12 november och är baserad på Kymi (EFKY).
Nedanstående bild på NAVAL 400 är tagen i Paraguay ganska snart efter levereransen från Argentina. 11/01/1969: The Argentine Naval Aviation donated two North American SNJ to its Paraguayan counterpart. Training courses on those aircraft began in 1970.