Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ex-svenska Sk 16 i paraguyanska flottan

Publicerad 2020-05-13 12:00:00 i Propulärkultur,

Jodå, du läste helt rätt i rubriken - det här är ett faktum i två fall! Och här på samma plats!

Det handlar om ett par Sk 16B som i Sverige bar FV-nr 16226 och 16244. Bilderna är tagna på ett och samma ställe då dessa flygplan tjänstgjorde som "gate guards" vid Puerto Sajonia (Arsenal de Marina) vid huvudstaden Asuncion i Paraguay på 80-talet.

Paraguays flotta alltså, inte dess flygvapen. Ett "inlandsland" i Sydamerika. Bägge flygplanen skänktes i hösten 1969 från Argentina.

Flygplanet på den översta bilden har tydligt "266" på cowlingen. Utifrån det kan man identifiera det som AT-6A c/n 77-3976, ex USAAF serial 41-167 och civilregistrerad efter andra världkriget som NC60708. I början av april 1952 levererades flygplanet som Sk 16B nummer 16226 till F 8 på Barkarby med koden 226. Senare överförd till F 11 i Nyköping. Kasserad den 3 maj 1957 efter  försäljning av ett stort antal övertaliga Sk 16B och -C till A E Ulmann & Associates Ltd, New York, USA. Ett trettiotal av dess kom att vidareförsäljas av den amerikanske brookern till argentinska marinflyget och just denna flygplanindivid levererades dit 1958. Blev s/n 0446 och kunde identifieras med koderna 1-E-222 och senare EAN-238.

Skänkt tilll
Paraguayan Naval Aviation den 25 november 1969 och först benämd NAVAL 446 och senare NAVAL 266. Tagen ur tjänst 1979 och därefter uppställd som blickfång vid en flottbas vid Asuncion. Såld till USA 1989 och där slutar spåren.

Det andra flygplanet syns på bilden nedan, är SNJ-3A med tillverkningsnummer 78-6840 och har tidigare burit identiteterna 41-16462 i USAAF samt BuNo. 01840 i US Navy. 1946 var denna civilt registrerad i USA på en William Ginn som NC66841. Via Charles Babb & Co. uppköpt tillsammans med ett stort antal andra SNJ och AT-6 f v b Sverige 1950 - just detta flygplan kom att bli Sk 16B nummer 16244! Det levererades till F 21 i Luleå i september 1952 och fick koden 244, senare kort och gott fenkod 2, därefter 6, och därefter 44.

Precis som 16226 kom 16244 att kasseras våren 1957 efter försäljning A E Ulmann & Associates Ltd. och året därpå levererad till argentinska marinflyget som s/n 0400, där det kom att i tur och ordning bära koderna 1-E-233 och EAN-233. Tillsammans med före detta 16226 skänkt till Marina de Paraguay där det kunde identifieras som
NAVAL 400 och senare NAVAL 265. Tagen ur tjänst 1979 och även det alltså uppställt vid marinbasen i Asuncion. Såld till USA 1989 och finns nu registrerad där som N4488W. Vore kul med lite bilder på gamla 16244. Någon?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Matsen

Publicerad 2020-05-17 09:05:35

Påminner mig om Schweiziska flottan. Och om inte det är nog så kan man ju alltid väcka det brittiska amiralitetet och skicka brittiska flottan till Genevesjön...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela