Grafairs Grumman Gulfstream I N725G
Känner någon därute till Grafairs eventuella ops med Grumman G.159 Gulfstream I med amerikansk registrering N725G? Enligt utsago var flygplanet "Operated by Grafair Incorporated - July 23, 1993 thru March 15, 1996."
Det här en härlig fotogen-Dart-strut, tillverkad 1959 och som ny ägd av Superior Oil Co. och efter det Hilton Hotels. I slutet av 1992 dök N725G upp i Europa och den 7 juli 1993 noterades Grafair Inc. som ägare i det amerikanska registret. Någon månad senare opererades planet av något som hette Aerocharter Airlines Ltd. och man försökte registrera det i Tjecken som OK-NEA, men denna process "gick inte i mål".
Notera på bilden överst - som är tagen i Wien den 12 januari 1993 - att den amerikanska registreringen är påtejpad. Därmed lär det finnas en annan registreringsbeteckning under denna - kanske OK-NEA i detta fallet?
Det här en härlig fotogen-Dart-strut, tillverkad 1959 och som ny ägd av Superior Oil Co. och efter det Hilton Hotels. I slutet av 1992 dök N725G upp i Europa och den 7 juli 1993 noterades Grafair Inc. som ägare i det amerikanska registret. Någon månad senare opererades planet av något som hette Aerocharter Airlines Ltd. och man försökte registrera det i Tjecken som OK-NEA, men denna process "gick inte i mål".
Notera på bilden överst - som är tagen i Wien den 12 januari 1993 - att den amerikanska registreringen är påtejpad. Därmed lär det finnas en annan registreringsbeteckning under denna - kanske OK-NEA i detta fallet?
Denna bild på N725G är tagen i Marseille den 13 juni 1995.
Den 15 mars 1996 avregistrerade Grafair Inc. N725G i USA som såld till Israel, där den blev 4X-ARH hos Aeroel Airways. Det israeliska bolaget höll igång sitt flygande 1992-99.
En bit in på det nya seklet fann denna Gulfstream I vägen ner till Afrika och fick hemvist i Gabon, Sydafrika och i Kongo. Sedan någon månad tillbaka bär flygplanet reg 9S-GAB och finns hos sydafrikanska Bionic Aviation.
Av totalt 200 stycken tillverkade av typen lär nu det bara handla om cirka ett halvdussin som finns i flygande skick. Somliga av oss minns säkert Luftfartsverkets SE-LFV.
Den avslutande bilden på N725G är från 1991. Kolla in flygplanets historik här. Som sagt; den som känner till något om Grafairs involvering i detta flygplan får gärna skriva en kommentar.
Den 15 mars 1996 avregistrerade Grafair Inc. N725G i USA som såld till Israel, där den blev 4X-ARH hos Aeroel Airways. Det israeliska bolaget höll igång sitt flygande 1992-99.
En bit in på det nya seklet fann denna Gulfstream I vägen ner till Afrika och fick hemvist i Gabon, Sydafrika och i Kongo. Sedan någon månad tillbaka bär flygplanet reg 9S-GAB och finns hos sydafrikanska Bionic Aviation.
Av totalt 200 stycken tillverkade av typen lär nu det bara handla om cirka ett halvdussin som finns i flygande skick. Somliga av oss minns säkert Luftfartsverkets SE-LFV.
Den avslutande bilden på N725G är från 1991. Kolla in flygplanets historik här. Som sagt; den som känner till något om Grafairs involvering i detta flygplan får gärna skriva en kommentar.