Vad hände med SE-LFV?

För nio år sedan skrev jag en insändare i en Svensk flyghistorisk tidskift (SFT) rörande Luftfartsverkets (LFV) gamla kalibreringsflygplan av typen Grumman Gulfstream I. Somliga av er kanske minns planet som hade den passande registreringen SE-LFV? Insändaren blev till efter att SFT några nummer tidigare hade publicerat en artikel om just SE-LFV. När jag för en några veckor sedan fick några bilder från Björn Hellström plockade jag fram den gamla insändaren. Ovanstående bild togs av Erik van der Veken på kort final till Ras-al-Khaimah (RKT) den 4 mars 2013. Björn tog själv denna...

Det parti i insändaren som handlar om LFV:s "Gulfstream-etta" lyder som följer:
Jag är lite förvånad över att man trots en rätt stor artikel i SFT 1/04 om Grumman G.I, där mycket handlade om det svenska exemplaret SE-LFV/LDV, inte nämnt något om var denna "odd bird" tog vägen efter det att LFV sålde planet sommaren 1997. I fyra dagar var SE-LFV omregistrerad till SE-LDV på West Air Sweden, för folk på Luftfartsverket inte gillade tanken att någon annan kanske skulle flyga omkring med deras registrering. I alla fall såldes planet vidare till Air Cess som N12RW och flög antagligen i södra Afrika. Det är inte helt omöjligt att det var frågan om gun running åt UNITA i Angola.
I början av 1998 var planet avställt i Sharjah, Förenade Arabemiraten. Där stod planet fortfarande i januari 2004 i ett allt mer förfallet skick. N12RW ströks ur det amerikanska registret i mars 2001 såsom sålt till CET Aviation i Ekvatorial Guinea.

Air Cess, som blev Air Pass och sen Air Bas, samt CET Aviation är väl värda att sätta under luppen. Det finns mycket intressant att skrivet om bolagens ägare, Viktor Bout, och hans verksamhet.. Den påminner nämligen inte så lite om Hank Wartons. Inte så konstigt kanske att namnet Michael Harridine dyker upp i detta sammanhang. Harridine var en nära affärsbekant med Warton och lär vara den som ordnat kontakterna med Ekvatorial Guinea åt Bout. Warton och Bout, cirkeln är sluten.
N12RW - hmm, November Ett Två + initialerna för en flygföretagare hemmahörande i samma stad som West Airs tekniska avdelning?
Bout dömdes förra året till 25 års fängelse i USA. Han har nog nu alltså tid att förhandla om rättigheterna till "nästa" film om sitt liv. Det första försöket hette Lord Of War och kom för snart åtta år sedan. Huvudrollen spelades av Nicolas Cage och karraktären var löst baserad på Viktor Bout.
Det är fel i min text att flygplanet 1998 fanns parkerat på Sharjah-flygplatsen. Av allt att döma hade N12RW vid det laget hamnat på Ras-al-Khaimah. Två år senare verkar det som att vissa arbeten gjordes, bland annat omålning, men man kom aldrig till något färdigställde. Därefter har förfallet fortsatt...
Dessa bilder från 2012 är från en auktionssite i Förenade Arabemiraten (vågar inte länka direkt då blogg.se lätt slår bakut på grund av vissa landsdomäner). Auktionen avslutades i april - det var en gång en Grumman Gulfstream G.I...och man frågar sig hur länge till..?
Avslutningsvis, som man i Sverige kommer ihåg SE-LFV, här fotograferad på Landvetter i mars 1993 av Jan Mogren.
Bout dömdes förra året till 25 års fängelse i USA. Han har nog nu alltså tid att förhandla om rättigheterna till "nästa" film om sitt liv. Det första försöket hette Lord Of War och kom för snart åtta år sedan. Huvudrollen spelades av Nicolas Cage och karraktären var löst baserad på Viktor Bout.
Det är fel i min text att flygplanet 1998 fanns parkerat på Sharjah-flygplatsen. Av allt att döma hade N12RW vid det laget hamnat på Ras-al-Khaimah. Två år senare verkar det som att vissa arbeten gjordes, bland annat omålning, men man kom aldrig till något färdigställde. Därefter har förfallet fortsatt...
Avslutningsvis, som man i Sverige kommer ihåg SE-LFV, här fotograferad på Landvetter i mars 1993 av Jan Mogren.
