Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Den 9 november 1989

Publicerad 2019-11-08 15:23:00 i Allmänt, Kalla kriget,



...ett datum för evigt inskrivet i världshistorien! Det är precis 30 år sedan. Efter en presskonferens i Östberlin - där det sas något helt annat än det var tänkt - öppnades Berlinmuren från östsidan och järnridån började bokstavligen rasa ihop...

Kalla kriget var slut (trodde vi så småningom, åtminstone ett tag).

Världen kom därefter ha förändras fullkomligt. Kanske är murens fall det mest omvälvande som jag i min livstid kommer att ha upplevt.  


I det här skeendet vill jag lyfta fram något än mer otroligt: Att en amerikansk såpaskådis, med en liten musikkarriär vid sidan om, förser folket i Östtyskland med en låt när de söker sin frihet. Så lite tillspetsat kan man ställa ett påstående som en fråga: Vad har David "The Hoff" Hasselhoff gemensamt med Otto von Bismarck? Svar: Bägge förenade Tyskland, men på olika sätt i olika sekel. I somras bloggande jag om just detta och låten I've Been Looking For Freedom...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela