Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om en av Jack Mallochs DC-7:or

Publicerad 2018-11-25 22:43:00 i Biafra, Propulärkultur,

Sprang på denna bild på Jack Mallochs Douglas DC-7CF VP-YTY. Ja, samme pilot och entreprenör som jag tillägnade inlägget Jack Malloch och hans Spitfire.

Affretair skapades av Malloch som gabonesisk avknoppning till rhodesiska Air Trans Africa i slutet av 60-talet. Namnet är en förkortning för Cie. Gabonaise d'Affrétments Aérienes. På den tiden var man mycket involverad i luftbron till Biafra och för ändamålet anskaffades ett par frakt-DC-7:or från Aer Turas april/maj 1969. DC-7:an började sin karriär hos KLM 1957 som PH-DSI, konverterats till fraktare 1962, blev därefter EI-ATV hos Aer Turas 1969 för att hos Affretair bli TR-LNZ samma år.
 
Som mellanhand mellan Air Turas och Malloch agerade ett företag franskt företag vid namn Pollet & Fills. Att Frankrike ställde upp på Biafras sida är närmast att beteckna som en "offentlig hemlighet".
Här står TR-LNY utan cowlings på högersidans motorer på Air Trans Africas platta i Sailbury 1971. Biafra är sedan ett par år ett avslutat kapitel och Affretair är en av få linor ut i världen för det av sanktioner drabbade Rhodesia. Man hade helt enkelt inte tillgång till så mycket luftrum ute i världen när det opererades med flygplan registrerade i Rhodesia. Lösningen var att istället göra så med flygplan registrerade i Gabon.

I slutet av 70-talet tillfördes Affretair andra flygplan och fraktsjuorna lösgjordes för nya jobb. För denna DC-7CF blev det till att dra på sig en vattenlöslig uniform och tilldelas identiteten R7230.
Undrar om flygplanet var involverat i Operation Gatling?

Rhodesia blev Zimbabwe 1980. Affretair kunde flytta "hem" och DC-7:an fick registreringen VP-YTY. En beteckning som för övrigt tidigare suttit på en DC-4 som Malloch havererat med i Biafra.

Efter det att Malloch omkommit 1982 i ett haveri med en Spitfire, såldes flygplanet till amerikanska La Manche Aire och ferryflögs till Miami. Man minns en artikel om detta i Propliner något år senare. Ny identitet blev N103LM.
N103LM (La Mancha Aire)
Via Million Air hamnar sjuan våren 1985 hos Miami-baserade Trans-Air-Link Corp. med registrering N869TA. Här kom flygplanet användas under flera år framöver. N869TA-1-KMIA-OCT1988
I mitten av 90-talet leasades N869TA ut till Zaire och flögs till Kinshasa-N'dili. Tanken var att  operatören Filair skulle se till att flygplanet hamnade på kongolesiskt register, med det kom inte att hända. I stället kom DC-7:an bli stående och snart var det tydligen för sent att rädda henne. 1996 överfördes ägandeskapet för N869TA till Trans Air Supply Corp. i Florida, men avregistrerades inte förrän 2015. Då var denna DC-7CF, med som synes mycket spännande historik, skrotad sedan länge. Den avslutade bilden är tagen på N'djili 1993-95.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela