Haystack Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar - 2
Denna bild tog Göte Sohlberg samma dag som Douglas DC-3 SE-APG levererats Kastrup - Bromma och till dess nya ägare Svenska Kyrkans Missionsstyrelse - den 23 december 1945. SE-APG döptes till Ansgar efter Nordens apostel och förkortningen Se Apg hänvisar ju till Apostlagärningarna (närmast "bibliska dimensioner" med andra ord). 1947 överfördes ägandet officiellt på Nordiskt Missionsflyg AB.
Ansgar kom att användas för totalt 39 "missioner" ut i världen för att efter andra världskriget hämta hem svenska missionärsfamiljer. 1949 såldes SE-APG till ABA och blev en SAS-maskin med namnet Gran Viking.
På krokiga och långa vägar hamnade flygplanet i början av 80-talet hos sydafrikanska flygvapnet och kom sedermera att konverteras med PT6-motorer . Även om Ansgar i grund och botten är en C-53 så kallas varianten C-47TP Turbo Dakota. För mer om denna intressanta DC-3, kolla in de tidigare inläggen Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar och Haystack Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar. Bland annat får ni då förklaringen till den konstiga rubriken...
Nedanstående bild visar gamle Ansgar avställd på Ysterplaat AFB den 26 augusti 2017. Här har flygplanet nu stått avställt i 7-8 år.
Ansgar kom att användas för totalt 39 "missioner" ut i världen för att efter andra världskriget hämta hem svenska missionärsfamiljer. 1949 såldes SE-APG till ABA och blev en SAS-maskin med namnet Gran Viking.
På krokiga och långa vägar hamnade flygplanet i början av 80-talet hos sydafrikanska flygvapnet och kom sedermera att konverteras med PT6-motorer . Även om Ansgar i grund och botten är en C-53 så kallas varianten C-47TP Turbo Dakota. För mer om denna intressanta DC-3, kolla in de tidigare inläggen Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar och Haystack Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar. Bland annat får ni då förklaringen till den konstiga rubriken...
Nedanstående bild visar gamle Ansgar avställd på Ysterplaat AFB den 26 augusti 2017. Här har flygplanet nu stått avställt i 7-8 år.